|
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 12 Ventspilī 2025. gada 27. novembrī (prot. Nr. 9; 14. §) Grozījumi Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 16. novembra saistošajos noteikumos Nr. 11 "Par pedagogu sociālajām garantijām Ventspils valstspilsētas pašvaldībā"Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma Izdarīt Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 16. novembra saistošajos noteikumos Nr. 11 "Par pedagogu sociālajām garantijām Ventspils valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2023., Nr. 233) šādus grozījumus: 1. Izteikt 4.1. apakšpunktu šādā redakcijā: "4.1. pabalsts 50 procentu apmērā no mēnešalgas reizi kalendārajā gadā par katru apgādībā esošu bērnu invalīdu līdz 18 gadu vecumam;" 2. Papildināt ar 4.6. apakšpunktu šādā redakcijā: "4.6. vienreizējs pabalsts vienas mēnešalgas apmērā pedagoga nāves gadījumā." 3. Papildināt ar 7.1 punktu šādā redakcijā: "7.1 Saistošo noteikumu 4.6. apakšpunktā noteikto pabalstu pedagoga nāves gadījumā piešķir Izglītības iestādes vadītājs vienam no pedagoga ģimenes locekļiem vai personai, kura uzņēmusies pedagoga apbedīšanu. Iesniegums pabalsta piešķiršanai, pievienojot miršanas apliecības un radniecību apliecinoša dokumenta kopijas, jāiesniedz Izglītības iestādē, kurā strādājis pedagogs, viena gada laikā pēc pedagoga nāves. Pabalsta summu pārskaita uz ģimenes locekļa vai personas, kura uzņēmusies pedagoga apbedīšanu, norādīto kontu kredītiestādē mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas." Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Vītoliņš
Paskaidrojuma raksts
|
| Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
| 1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums |
Pašvaldības likuma 44. panta pirmā daļa nosaka, ka dome
atbilstoši likumā vai Ministru kabineta noteikumos
ietvertam pilnvarojumam izdod saistošos noteikumus.
Izglītības likuma 60. panta trešās daļas piektais teikums nosaka, ka pašvaldības izglītības iestāžu pedagogu sociālās garantijas pašvaldības var finansēt no saviem budžetiem saistošajos noteikumos noteiktajā apmērā un kārtībā. Pašvaldības institūcijas amatpersonām (darbiniekiem) piemēro Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu (turpmāk - Likums), kurā ir noteikts, kādas sociālās garantijas var paredzēt pašvaldības darbiniekiem. Uz pedagogiem attiecas tikai Likuma 3. panta astotā un devītā daļa. Ar grozījumiem Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 16. novembra saistošajos noteikumos Nr. 11 "Par pedagogu sociālajām garantijām Ventspils valstspilsētas pašvaldībā" (turpmāk - Saistošie noteikumi): 1) tiek aktualizēts pabalsta piešķiršanas apmērs par pedagoga apgādībā esošu bērnu invalīdu, lai nodrošinātu tā atbilstību Izglītības likuma 52. panta (11) daļas 1. punktam; 2) lai nodrošinātu sociālu aizsardzību pedagoga ģimenei viņa nāves gadījumā, Saistošajos noteikumos noteiktās pedagogu sociālās garantijas, ko finansē Ventspils valstspilsētas pašvaldība (turpmāk - Pašvaldība), tiek papildinātas ar vienreizēju pabalstu vienas mēnešalgas apmērā pedagoga nāves gadījumā, nosakot pabalsta pieprasīšanas un izmaksas kārtību. Šie grozījumi ir vērsti uz to, lai stiprinātu pedagogu sociālo drošību un radītu papildu garantijas viņu ģimenēm, kā arī saskaņo pedagogu sociālās garantijas ar Pašvaldības darbiniekiem (amatpersonām) noteiktajām sociālajām garantijām. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Grozījumu īstenošana radīs papildu izdevumus Pašvaldības
budžetā, jo tiek ieviesta jauna sociālā garantija -
vienreizējs pabalsts pedagoga nāves gadījumā vienas
mēnešalgas apmērā. Šī pabalsta izmaksas apjoms būs atkarīgs
no faktiski iestājušos gadījumu skaita kalendārajā gadā.
Ņemot vērā pedagogu kopskaitu Pašvaldības izglītības
iestādēs un iepriekšējo gadu statistiku, sagaidāms, ka šī
izdevumu pozīcija budžetā būs neliela un samērīga,
neietekmējot Pašvaldības finanšu stabilitāti. Precīzu
papildu izdevumu apmēru nav iespējams noteikt, jo tas ir
atkarīgs no neprognozējamiem dzīves apstākļiem (pedagogu
nāves gadījumu skaita konkrētajā gadā).
Saistošo noteikumu izpilde notiks Pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros: izdevumu daļa nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no iesniegumu skaita; nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. Nav nepieciešami papildu resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Sociālā ietekme - šie saistošie noteikumi pozitīvi ietekmēs
pedagogu un viņu ģimeņu sociālo drošību, paredzot papildu
garantijas pedagoga nāves gadījumā, kā arī precizējot
pabalsta piešķiršanas apmēru par apgādībā esošu bērnu
invalīdu. Šāda pieeja palielina pedagogu profesijas sociālo
prestižu un stiprina motivāciju izvēlēties un saglabāt
darbu Pašvaldības izglītības iestādēs.
Ietekme uz vidi - nav attiecināms. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - nav attiecināms. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi Pašvaldības teritorijā - nav attiecināms. Ietekme uz konkurenci - grozījumiem nav ietekmes uz konkurenci, jo tie attiecas tikai uz Pašvaldības izglītības iestādēs nodarbinātajiem pedagogiem un neskar privātās tiesiskās attiecības vai uzņēmējdarbības sektoru. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Administratīvo procedūru apjoms nedaudz palielināsies, jo
izglītības iestāžu vadītājiem būs jāpieņem un jāizvērtē
pabalsta pieprasījumi, jāapstiprina dokumenti un
jānodrošina to virzība pašvaldības finanšu institūcijām.
Tomēr šīs procedūras ir skaidri definētas un neradīs
būtisku administratīvo slogu.
Izmaksu pieaugums administratīvo procedūru veikšanai nav būtisks, jo nepieciešamās darbības tiks veiktas esošo resursu ietvaros, neparedzot papildu amatu izveidi vai ievērojamus finanšu ieguldījumus. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Grozījumi paplašina Pašvaldības pedagogu sociālo garantiju nodrošināšanu, bet neievieš jaunas funkcijas. Papildu uzdevumi saistīti ar pabalsta pieprasījumu pieņemšanu un apstrādi. Tie tiks veikti esošo cilvēkresursu ietvaros, bez nepieciešamības palielināt darbinieku skaitu. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Pabalsta piešķiršanu un izmaksu organizē izglītības iestāžu vadītāji. Procedūras ietvaros tiek nodrošināta iesniegumu pieņemšana, dokumentu pārbaude un pabalsta pārskaitīšana uz saņēmēja kontu kredītiestādē. Izpilde tiek nodrošināta esošo darbinieku resursos. |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Ieviestās prasības un pabalsta izmaksas ir nelielas un viegli administrējamas, salīdzinot ar sociālo ieguvumu - pedagogu ģimeņu finansiālo drošību pedagoga nāves gadījumā. Grozījumi ir samērīgi, nodrošinot efektīvu mērķa sasniegšanu ar minimālām izmaksām Pašvaldības budžetā un administratīvajā procesā. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai
informētu sabiedrību par noteikumu projektu un dotu iespēju
izteikt viedokli, no 23.20.2025. līdz 07.11.2025. saistošo
noteikumu projekts tika publicēts Pašvaldības tīmekļa
vietnē www.ventspils.lv sadaļas "Iedzīvotāju
līdzdalība" apakšsadaļā "Viedokļa izteikšana par
saistošo noteikumu projektiem". Noteikumu projekta
publiskās apspriešanas laikā neviens priekšlikums,
komentārs vai ieteikums netika saņemts.
Noteikumu projekts ir izskatīts Pašvaldības: 1. Izglītības komisijā 08.10.2025. 2. Likumības komisijā 20.10.2025. 3. Izglītības, kultūras un sporta jautājumu komitejā 20.11.2025. |
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Vītoliņš