Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ogres novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 28/2025

Ogrē 2025. gada 25. septembrī (prot. Nr. 7; 33.)
Par reklāmas un reklāmas objektu izvietošanas kārtību Ogres novadā
Precizēti 27.11.2025.
(prot. Nr. 12; 23.)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
45. panta otrās daļas 4. punktu,
Reklāmas likuma
7. panta trešo daļu,
Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra
noteikumu Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja
reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās,
kas vērstas pret publisku vietu
"
28. un 45. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka reklāmas un reklāmas objektu izvietošanas kārtību publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību, kārtību, kādā veicama reklāmas vai reklāmas objektu izvietošanas uzraudzība un kontrole, kā arī administratīvos sodus par Noteikumu pārkāpšanu.

2. Tiesības izvietot reklāmu vai reklāmas objektus ir visām personām, kuras Ogres novada pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība) saņēmušas reklāmas izvietošanas atļauju, kas apliecina tiesības izvietot reklāmu vai reklāmas objektu, kā arī samaksājušas nodevu par reklāmas izvietošanu saistošajos noteikumos par pašvaldības nodevām noteiktajā kārtībā.

3. Mobilās reklāmas objektus, izņemot reklāmas uz sabiedriskā transporta un taksometra, aizliegts novietot ilgstošai stāvēšanai apdzīvotu vietu ielu teritorijā, autostāvvietās, laukumos u. c. vietās, kas pārredzamas no publiskas ārtelpas.

4. Ogres novada pašvaldības policijas un Pašvaldības būvvaldes amatpersonām ir tiesības veikt kontroli par reklāmas un reklāmas objektu izvietošanas kārtību, tostarp pieprasīt reklāmas devējam uzrādīt reklāmas atļauju elektroniski vai papīra formātā.

5. Reklāmu vai reklāmas objektus ir aizliegts:

5.1. izvietot patvaļīgi;

5.2. novilkt starp būvēm un citām konstrukcijām, izņemot atbilstoši saskaņotai īslaicīgai reklāmai;

5.3. izvietot ar zibšņa, uguns, bākuguņu, mirgojošu gaismas vadu veida specefektiem;

5.4. izvietot skaņas specefektus dzīvojamo māju apbūves teritorijās, kā arī teritorijās, kas atrodas izglītības, ārstniecības, sociālās aprūpes iestāžu tuvumā;

5.5. izvietot tuvāk par 50 (piecdesmit) metriem no piemiņas vietas un kapu teritorijas ārējām robežām, ja teritorijas plānojumā, lokāplānojumā vai detālplānojumā (ja tāds izstrādāts) nav noteikts citādi (izņemot izkārtni);

5.6. izvietot uz konstrukcijām, kas nav paredzētas reklāmu izmantošanai, piemēram, apgaismojuma stabiem, žogiem, mastiem, balstiem, kokiem, satiksmes organizācijas līdzekļiem un citām konstrukcijām;

5.7. izvietot uz inženierbūvēm un to konstrukcijām, piemēram, elektrības sadales kastēm, transformatoriem, laipām un citām inženierbūvēm;

5.8. uzstādīt uz ūdens, kuģošanas līdzekļiem, piemēram, pontoniem, plostiem, laivām u.tml., un citiem izvietošanas palīglīdzekļiem. Aizliegums neattiecas uz reģistrētu ūdenstransportu, kas tiek izmantots tūrisma un atpūtas uzņēmējdarbības nodrošināšanai, un publiska pasākuma reklāmu, ja pasākums norisinās uz ūdens;

5.9. izvietot uz sastatnēm, nojumēm, būvžogiem un citām pagaidu vai īslaicīgās lietošanas konstrukcijām, izņemot 13. punkta nosacījumus. Minētais nosacījums neattiecas uz Pašvaldības organizēto vai Pašvaldībā saskaņoto tirdziņu, gadatirgu, sporta un kultūras pasākumu dalībniekiem pasākuma norises laikā;

5.10. eksponēt uz būves, kura klasificēta kā vidi degradējoša;

5.11. eksponēt uz vizuāli bojāta reklāmas objekta;

5.12. aizsedzot būves arhitektoniskās detaļas (logus, dzegas, fasādes dekorus u.c.);

5.13. uz būvju erkeriem, balkoniem, lodžijām;

5.14. uz ekspluatācijā nenodotām būvēm, izņemot 14. punkta nosacījumus;

5.15. uz patvaļīgi uzbūvētām būvēm.

6. Teritorijās ar īpašiem noteikumiem – Ogres novada teritorijas daļa, kurai pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos vai tematiskajos plānojumos ir piešķirts statuss, kas paredz noteiktus vides, kultūras, vizuālās vai estētiskās kvalitātes saglabāšanas nosacījumus, piemēram, Ogres pilsētas centra 20. gadsimta 20. un 30. gadu apbūves un Ogres parka vasarnīcu kolonijas apbūves teritorija, ainaviski vērtīgas vietas, piemiņas vietas, vietējās nozīmes aizsardzības teritorijas, aizliegts:

6.1. reklāmas objektiem izmantot plastikāta gaismas kastes, polivinilhlorīda un citus plastikāta materiālu bannerus un digitālos ekrānus, izņemot, ja tas ir saskaņots Būvvaldē ar būvniecības ieceres dokumentiem;

6.2. izvietot reklāmas objektus, kas projicējas jumta plaknē, izņemot, ja Būvvaldē akceptēta būvniecības iecere, kurā paredzēta attiecīgo reklāmas objektu būvniecība;

6.3. izvietot reklāmas pilonus, izņemot, ja Būvvaldē akceptēta būvniecības iecere, kurā paredzēta attiecīgo pilonu būvniecība;

6.4. novietot digitālo ekrānu, ja tā izmērs ir lielāks par 1200 mm x 600 mm, izņemot digitālos ekrānus, kuros tiek pārraidīta tikai ar kultūru, tūrismu vai sportu saistīta informācija;

6.5. uzkrāsot, uzlīmēt, gravēt, izklāt uz ceļa seguma, izņemot tirdzniecības centru teritorijās.

7. Persona, kura vēlas izvietot reklāmu vai reklāmas objektu vai mainīt grafisko dizainu reklāmai publiskā vietā vai vietā, kas vērsta pret publisku vietu, iesniedz reklāmas vai reklāmas objekta projektu (noformētu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas regulē reklāmas izvietošanu publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu), papīra formātā Pašvaldības Klientu apkalpošanas centrā vai elektroniski, nosūtot uz Pašvaldības elektroniskā pasta adresi ogredome@ogresnovads.lv vai nosūtot uz Pašvaldības oficiālo e-adresi.

8. Par reklāmas grafiskā dizaina maiņu netiek uzskatīta komersanta (piemēram, lielveikala) pārdošanas piedāvājuma maiņa, ja objekts atrodas uz komercobjekta fasādes un reklāmas objektam, uz kura tiek izvietota šī reklāma, ir saņemta reklāmas izvietošanas atļauja.

II. Reklāmas vai reklāmas objekta bez piesaistes zemei izvietošanas nosacījumi

9. Reklāmām un izkārtnēm vienas ēkas ietvaros vēlams būt saskanīgos toņos un izmēros, veidojot kopēju kompozīciju ar ēkas arhitektūru un apkārtējās vides koloristisko risinājumu.

10. Izvietojot reklāmu, ievēro:

10.1. ēkas proporcijas;

10.2. fasādes dalījumu ar logiem, durvīm, dzegām, karnīzēm.

11. Reklāmu un izkārtņu kopējais laukums fasādē nedrīkst būt lielāks par 30 % no būves (būvju sekciju un daļu) vienas fasādes kopējā laukuma, izņemot ja Būvvaldē ir akceptēta būvniecības iecere, kurā iekļauta fasāde ar reklāmu un izkārtņu izvietojuma tehnisko zīmējumu.

12. Izvietojot reklāmu un izkārtni reklāmas devēja un reklāmas izplatītāja pienākums ir:

12.1. nodrošināt reklāmas un izkārtnes izvietošanas konstruktīvo noturību visā tās izvietošanas, ekspluatācijas un demontāžas laikā;

12.2. nodrošināt, lai reklāma un izkārtne neradītu nelabvēlīgu ietekmi uz būves ekspluatāciju, kā arī neradītu apdraudējumu cilvēku drošībai;

12.3. saņemt attiecīgo inženierkomunikāciju turētāju saskaņojumu, ja to nosaka normatīvie akti.

13. Pašvaldībā saskaņotu reklāmu, kas nav izkārtne, bet izvietota būvniecības laikā uz pagaidu pārsega vai sieta, kas izvietots uz būves fasādes vai fasādes sastatnēm, var eksponēt ne ilgāk kā vienu gadu vai līdz attiecīgo būvdarbu beigām. Ja būvdarbu ilgums pārsniedz gadu, reklāma atkārtoti jāsaskaņo Pašvaldībā.

14. Reklāmu, kas ir saistīta ar nekustamā īpašuma, kurā izvietota reklāma, pārdošanu, iznomāšanu vai izīrēšanu, ir atļauts izvietot uz būves, ja tā atrodas ārpus teritorijas ar īpašiem nosacījumiem.

15. Ja reklāma vai izkārtne pievienota elektrosistēmai, tad elektropiegādes tīkla pievada risinājumam jābūt novietotam konstrukcijā tā, lai tas nebūtu vizuāli redzams.

16. Ja izkārtne izvietota perpendikulāri būves fasādei, tās izveidei jāievēro šādi nosacījumi:

16.1. maksimāli pieļaujamais konstrukcijas izvirzījums no būvlaides ir 1 m, ja attālums no konstrukcijas ārējās malas līdz brauktuvei nav mazāks par 0,7 m;

16.2. konstrukcijas apakšējā mala nedrīkst atrasties zemāk par 3 m no zemes vai ietves seguma virsmas pie sienas. Zemāki izvirzījumi līdz 2,5 m atļauti, ja ietve ir platāka par 1,5 m, izvirzījums nav lielāks par 30 cm un ietves platums no konstrukcijas ārējās malas līdz brauktuvei ir ne mazāks kā 1,5 m. Ja pie ēkas nav ietves, konstrukcijas apakšējā mala nedrīkst atrasties zemāk par 3 m no zemes virsmas, un tās izvirzījums nedrīkst radīt šķēršļus gājēju vai transportlīdzekļu kustībai.

17. Izvietojot reklāmu un izkārtni paralēli būves fasādei, visas konstrukcijas izvirzījums no būvlaides nedrīkst būt lielāks par 0,5 m.

18. Pārvietojami reklāmas objekti (slietņi u.c.) drīkst atrasties vietās, kur tie netraucē gājēju un transporta kustību. Tos izvietojot uz ietvēm un celiņiem, brīvajam gājēju kustības zonas platumam jābūt ne mazākam par 1,5 m, reklāmas kopējais platums nedrīkst būt lielāks par 1 m, kopējais augstums lielāks par 1 m, dziļums 1 m, pieļaujams viens slietnis pie viena reklamētā objekta. Minētā reklāma izvietojama ne tālāk kā 2 m no objekta ieejas, kurā tieši tiek veikta saimnieciskā darbība.

III. Reklāmas vai reklāmas objekta ar piesaisti zemei izvietošanas nosacījumi

19. Izvietojot reklāmu vai reklāmas objektu ar piesaisti zemei, ievēro šādus nosacījumus:

19.1. nedrīkst aizsegt skatu uz ainaviski vērtīgām teritorijām un skatu punktiem, pieminekļiem, Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā ietvertiem objektiem, baznīcām un ielu perspektīvu;

19.2. ja reklāmas stends atrodas apdzīvotu vietu teritorijās, izvietojot reklāmu aizliegta atsaišu, atsvaru un pamatu balstu lietošana;

19.3. metāla konstruktīvos elementus un balstus, kas izmantoti reklāmas objekta izvietošanai, ieteicams krāsot pelēkā (RAL 7016) vai melnā (RAL 9005) tonī;

19.4. elektroapgādi nodrošina, izmantojot pazemes kabeļus;

19.5. veicot inženierkomunikāciju būvniecību vai ielu pārbūvi, reklāmas, kas izvietotas ielu sarkanajās līnijās un būvlaidē, reklāmas devējs par saviem līdzekļiem demontē pēc Pašvaldības rakstiska pieprasījuma vai abpusēji vienojoties nekustamā īpašuma īpašniekam ar būvdarbu veicēju.

20. Reklāmas ar piesaisti zemei izvieto uz vienotas līnijas, kas ir paralēla vai perpendikulāra brauktuvei – vienas ielas kvartāla un ceļa ietvaros.

IV. Noteikumi tīkla reklāmas izvietošanai

21. Par tīkla reklāmu izvietošanu publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu Ogres novadā noslēdz vienošanās līgumu ar Pašvaldību.

22. Tīkla reklāmas objektu izvietošana, ekspluatācija un demontāža veicama atbilstoši Noteikumu prasībām.

23. Tīkla reklāmas objektiem Pašvaldība izsniedz kopīgu reklāmas objektu izvietošanas atļauju. Tīkla reklāmas izvietotājs elektroniski informē Pašvaldību par izvietojamām reklāmām un to maiņu, nosūtot izvietojamo reklāmu vizualizāciju elektroniski uz Pašvaldības elektroniskā pasta adresi ogredome@ogresnovads.lv vai Pašvaldības oficiālo e-adresi, vai iesniedzot papīra formātā Pašvaldības Klientu apkalpošanas centrā.

V. Reklāmas izvietošana uz Pašvaldībai piederošiem objektiem, īpašumiem un zemes

24. Uz Pašvaldībai piederošiem vai Pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā vai valdījumā esošiem reklāmas objektiem prioritāri izvietojama informācija par Pašvaldības organizētajiem un atbalstītajiem pasākumiem.

25. Uz Pašvaldībai piederošiem vai Pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā vai valdījumā esošiem reklāmas afišu stabiem un stendiem:

25.1. atļauts izvietot tikai īslaicīgas reklāmas, t.i., afišas, plakātus, paziņojumus par pasākumiem, lekcijām, izstādēm, koncertiem, u.tml. pasākumiem, ar norādītu pasākuma norises laiku, vietu un pasākuma rīkotāju;

25.2. afišai jābūt izgatavotai no speciāli tam paredzēta, kvalitatīva un mitrumizturīga materiāla, tā nevar būt sastiprināta no vairākām daļām;

25.3. afišu izvietošanu nodrošina Pašvaldības nozīmēta persona.

26. Reklāmas vai reklāmas objekta izvietošanai uz Pašvaldībai piederoša nekustamā īpašuma tiek organizēta nomas tiesību izsole normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

VI. Digitālo ekrānu izvietošanas nosacījumi

27. Digitālos ekrānus nodrošina ar gaismas sensora vadības sistēmu, kura digitālā ekrāna darbības laikā automātiski pielāgo tā spilgtuma intensitāti ārējās vides gaismas apstākļiem vai nepieciešamības gadījumā samazina tā spilgtuma intensitāti. Aizliegts izmantot strauji mainīgus, pēkšņus un intensīvus gaismas efektus.

28. Pašvaldībai, izsniedzot digitālās reklāmas izvietošanas atļauju un izvērtējot apbūves un satiksmes plūsmas intensitāti, ir tiesības ierobežot digitālā ekrāna izstarotās gaismas intensitāti diennakts tumšajā laikā.

29. Digitālajā ekrānā pārraidītā reklāma nedrīkst dominēt pār apkārtējo izgaismojumu.

30. Digitālo ekrānu aizliegts izvietot perpendikulāri ēkas fasādei.

31. Digitālajam ekrānam Pašvaldība izsniedz reklāmas objekta izvietošanas atļauju. Digitālā ekrāna reklāmas izvietotājs elektroniski informē Pašvaldību par izvietojamām reklāmām un to maiņu, nosūtot izvietojamo reklāmu vizualizāciju elektroniski uz Pašvaldības elektroniskā pasta adresi ogredome@ogresnovads.lv vai uz Pašvaldības oficiālo e-adresi.

VII. Reklāmas vai reklāmas objekta demontāža

32. Reklāmas devējam ir pienākums demontēt reklāmu vai reklāmas objektu un sakārtot reklāmas izvietošanas vietu (tai skaitā veicot nesēja un pamatu demontāžu, fasādes krāsošanu vai labiekārtojuma atjaunošanu), ja:

32.1. reklāma vai reklāmas objekts neatbilst Noteikumos nostiprinātajiem reklāmas vai reklāmas objekta izvietošanas pamatprincipiem;

32.2. reklāma vai reklāmas objekts tiek eksponēts bez attiecīgās izvietošanas atļaujas;

32.3. reklāma vai reklāmas objekts uzstādīts neatbilstoši izsniegtajai atļaujai;

32.4. nav veikts Pašvaldības nodevas maksājums par reklāmas izvietošanu;

32.5. ir beidzies reklāmas atļaujā noteiktais termiņš;

32.6. reklāma vai reklāmas objekts kļuvis bīstams, radot apdraudējumu cilvēku dzīvībai, veselībai, drošībai vai īpašumam.

33. Ja tiek konstatēts, ka reklāma vai reklāmas objekts ir bīstams (saskaņā ar 32.6. apakšpunktu), Pašvaldība informē reklāmas devēju. Ja reklāmas devēju nav iespējams identificēt vai sasniegt, Pašvaldība informē būves vai zemes vienības, uz kuras reklāma izvietota, īpašnieku vai tiesisko valdītāju. Šai personai ir pienākums 3 (trīs) darbdienu laikā novērst reklāmas objekta bīstamību, informējot par to Pašvaldību. Ja minētajā termiņā reklāmas objekta bīstamība netiek novērsta, Pašvaldības nozīmēta personas ir tiesīgas veikt nepieciešamos pasākumus bīstamības novēršanai. Šādu darbību rezultātā radušos zaudējumus atlīdzina reklāmas devējs, bet, ja tas nav identificējams, – būves vai zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs tikai attiecībā uz bīstamības novēršanu un tikai tiktāl, cik tas skar īpašuma uzturēšanas pienākumus saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.

34. Pašvaldības nozīmēta personas demontēto reklāmu vai reklāmas objektu reklāmas devējam ir tiesības saņemt pēc lēmuma par soda piemērošanu spēkā stāšanās un soda nomaksas, bet ne vēlāk kā 36. punktā noteiktajā termiņā.

35. Pirms reklāmas objekta demontāžas darbu uzsākšanas Pašvaldības nozīmēta persona sastāda apsekošanas aktu, kurā fiksē reklāmas objekta tehnisko un vizuālo stāvokli, aktam pievieno fotofiksācijas.

36. Demontētos reklāmas objektus Pašvaldība uzglabā 2 (divus) mēnešus, pēc tam tā tiek utilizēta un reklāmas devējs nav tiesīgs prasīt kompensāciju par demontēto un utilizēto reklāmas objektu.

37. Reklāmas devējs pēc reklāmas atļaujas derīguma termiņa beigām vai pēc saimnieciskās darbības veikšanas beigām, reklāmas objektu demontē 5 (piecu) darbdienu laikā.

VIII. Saistošo noteikumu izpildes kontrole un administratīvā atbildība par saistošo noteikumu neievērošanu

38. Par reklāmas un reklāmas objektu atbilstību saistošo noteikumu prasībām ir atbildīgs reklāmas devējs.

39. Noteikumu izpildi kontrolē Pašvaldības būvvaldes amatpersonas atbilstoši kompetencei. Administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Ogres novada pašvaldības policijas amatpersonas.

40. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Ogres novada pašvaldības administratīvā komisija.

41. Administratīvā atbildība par noteikumu 6. punktā noteikto prasību neievērošanu nosakāma šādi:

41.1. par 6.1. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz septiņpadsmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz simts naudas soda vienībām;

41.2. par 6.2. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz simts naudas soda vienībām;

41.3. par 6.3 .apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz simts naudas soda vienībām;

41.4. par 6.4. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz simts naudas soda vienībām;

41.5. par 6.5. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz simts naudas soda vienībām.

42. Administratīvā atbildība par noteikumu 12. punktā noteikto prasību neievērošanu nosakāma šādi:

42.1. par 12.1. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz divdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz simts naudas soda vienībām;

42.2. par 12.2. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz trīsdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz divi simti naudas soda vienībām.

43. Administratīvā atbildība par noteikumu 13. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz divpadsmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz divi simti naudas soda vienībām.

44. Administratīvā atbildība par noteikumu 27. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simts naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz trīs simti naudas soda vienībām.

45. Administratīvā atbildība par noteikumu 29. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simts naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – līdz trīs simti naudas soda vienībām.

46. Lēmumu par atteikumu izsniegt reklāmas atļauju vai atteikumu izdarīt grozījumus reklāmas atļaujā var apstrīdēt Pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā.

IX. Noslēguma jautājumi

47. Reklāmas objekts, kas līdz Noteikumu spēkā stāšanās dienai ir saskaņots Pašvaldībā, bet neatbilst Noteikumu prasībām, drīkst būt izvietots līdz reklāmas atļaujas derīguma termiņa beigām, bet ne ilgāk kā 2 (divus) gadus pēc Noteikumu spēkā stāšanās dienas.

Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Krauja
Pielikums
Ogres novada pašvaldības
25.09.2025. saistošajiem noteikumiem
Nr. 28/2025
Norāžu projekta paraugs m 1:16

Norādes stabs

Norādes plāksne

Piezīmes:

Abpusēja norādes plāksne izgatavota no cinkota skārda vai alumīnija ar iestrādātiem kronšteiniem, pamatne baltā krāsā RAL 9016 uz kura ar tumši zilā krāsā RAL 5001 un RAL 5013, zaļā krāsā RAL 6005, vai sarkanā krāsā RAL 3003 uzlīmēti atstarojošas līmplēves uzraksti un dekoratīva maliņa. Stabs un staba cepurīte Ø 60–80 mm gar ielu malām cinkoti, Izvietojot skvēros, parkos vai promenādēs atbilstoši labiekārtojuma metāla krāsai.

Norāžu toņi Ogres novadā

PAGASTS VAI PILSĒTA

FONA KRĀSA

BURTU UN LĪNIJU KRĀSA

FONTS, IZMĒRI

Ogres pilsēta, Ogresgala pagasts

RAL 9016

RAL 5001

Burti 100 mm

Fonts Rift Bold

Meņģeles pagasts, Ķeipenes pagasts, Mazozolu pagasts, Krapes pagasts, Lauberes pagasts, Madlienas pagasts, Suntažu pagasts, Taurupes pagasts

RAL 9016

RAL 6005

Burti 100 mm

Fonts Rift Bold

Ķeguma pilsēta

RAL 9016

RAL 5013

Burti 100 mm

Fonts Rift Bold

Birzgales pagasts, Tomes pagasts, Rembates pagasts

RAL 9016

RAL 6005

Burti 100 mm

Fonts Rift Bold

Lielvārdes pilsēta, Lielvārdes lauku teritorija, Lēdmanes pagasts, Jumpravas pagasts

RAL 9016

RAL 3003

Burti 100 mm

Fonts Rift Bold

Ikšķiles pilsēta, Tīnūžu pagasts

RAL 9016

RAL 6005

Burti 100 mm

Fonts Rift Bold

Ogres novada pašvaldības 2025. gada 25. septembra saistošo noteikumu Nr. 28/2025 "Par reklāmas un reklāmas objektu izvietošanas kārtību Ogres novadā"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsSaistošo noteikumu (turpmāk – Noteikumi) izdošanas mērķis ir veidot mūsdienīgu, harmonisku publisko ārtelpu, nosakot reklāmu un izkārtņu izvietošanas, izmantošanas kārtību un ekspluatācijas prasības publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu Ogres novada pašvaldības administratīvajā teritorijā.

Ar Noteikumu 3. punktā esošo jēdzienu "ilgstoša stāvēšana" saprotama mobilo reklāmas objektu, piemēram, piekabju ar reklāmām novietošana stāvēšanai uz ilgu laiku, kas pārsniedz 60 minūtes, faktiski aizņemot to kā pastāvīgu atrašanās vietu. Galvenā pazīme, kas norāda uz ilgstošu stāvēšanu, ir objekta nepārvietošana. Tas ilgi stāv vienā un tajā pašā vietā vai funkcionē kā reklāmas objekts. Objekts netiek izmantots kā transporta līdzeklis vai pārvietošanas iekārta, bet tikai kā reklāmas objekts.

Noteikumu 5.4. apakšpunktā noteiktais attālums jeb "tuvums" netiek definēts kā fiksēts attālums metros, bet gan sasaistīts ar trokšņa normatīvo aktu prasību ievērošanu. Jēdziens "tuvums" tiek vērtēts individuāli, pamatojoties uz trokšņa līmeņa mērījumiem vai aprēķiniem pie dzīvojamo vai publisko ēku robežām, nodrošinot, ka netiek pārsniegti spēkā esošajos normatīvajos aktos noteiktie pieļaujamie trokšņa līmeņi. Šādas normas mērķis ir nodrošināt iedzīvotāju tiesības dzīvot sakārtotā un labvēlīgā vidē.

Noteikumi paredz, ka reklāmas objektos nedrīkst izmantot atsaites, atsvarus un pamatu balstus, jo to izmantošana nelabvēlīgu laika apstākļu ietekmē (stiprs lietus, vējš) var radīt bīstamību cilvēku veselībai, satiksmes un apkārtējās vides drošībai. Tehniski nepareizi izvietota reklāma vai reklāmas objekts var traucēt gājēju kustībai un aizsegt redzamību autobraucējiem. Nestabili pagaidu balsti var radīt neestētisku iespaidu un disharmonēt pilsētvidē.

Reklāmas likuma 7. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldībai, ievērojot šā likuma un citu normatīvo aktu noteikumus reklāmas jomā, ir tiesības izdot saistošos noteikumus par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, paredzot ierobežojumus reklāmas izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai, kā arī nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana.

Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" 28. punktā noteikts, ka pašvaldība ir tiesīga savā administratīvajā teritorijā izvietot afišu stabus un stendus. Pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punktam ar saistošajiem noteikumiem tiek noteikti administratīvie sodi – brīdinājums vai naudas sods par saistošo noteikumu pārkāpšanu, lai mazinātu reklāmas objektu izvietošanu neatbilstoši pašvaldības reklāmas vai reklāmas objekta izvietošanas atļaujai vai bez pašvaldības atļaujas un nodevas samaksas, lai veicinātu reklāmas izvietošanas principu ievērošanu un reklāmas uzturēšanu tehniski drošā un vizuāli labā stāvoklī, kā arī nodrošinātu reklāmas objektu demontāžu. Piemērojamā soda apmērs tiks diferencēts atkarībā no pārkāpuma un nodarītā kaitējuma smaguma, ko izvērtēs Pašvaldības administratīvā komisija. Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, administratīvā komisija ņems vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas personību (juridiskajai personai – reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi atturēt Noteikumos minētās personas no pārkāpumu izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē. Noteikumu izdošanas mērķis nav administratīvi sodīt pēc iespējas vairāk personu, bet gan nodrošināt drošu, mūsdienīgu un harmonisku publisko vidi.

Par Noteikumu 6. punktā noteikto prasību neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība, kas noteikta ar mērķi nodrošināt aizsardzību teritorijās, uz kurām attiecas īpašie teritorijas izmantošanas un aizsardzības noteikumi.

Par noteikumu 12.1. un 12.2. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība, kas noteikta ar mērķi nodrošināt, lai izvietotās reklāmas un izkārtnes neapdraudētu trešo personu dzīvību, veselību un/vai īpašumu. Naudas soda robežas noteiktas, ņemot vērā iespējamās sekas, kas varētu iestāties noteikumu neievērošanas gadījumā.

Par noteikumu 13. punktā noteikto prasību neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība, kas noteikta ar mērķi nodrošināt kvalitatīvu pilsētvidi gadījumos, kad reklāma tiek izvietota būvniecības laikā.

Par noteikumu 27. punktā noteikto prasību neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība, kas noteikta ar mērķi nodrošināt iedzīvotāju redzes un uztveres veselību un labsajūtu, kā arī lai novērstu iespēju, ka digitālā ekrāna darbības laikā tiek nomākta ēku arhitektūra un pilsētvide.

Par noteikumu 29. punktā noteikto prasību neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība, kas noteikta ar mērķi novērst iespēju, ka digitālā ekrāna darbības laikā tiek nomākta ēku arhitektūra un pilsētvide.

Administratīvā atbildība noteikumos ir noteikta kā ietekmēšanas līdzeklis, kas stiprina noteikumu saistošo raksturu, nodrošinās sabiedriskās kārtības līdzsvara atjaunošanu, un atturēs personas no turpmākas noteikumu pārkāpšanas.

Administratīvās atbildības likuma 115. panta pirmās daļas 22. punkts un trešā daļa noteic, ka administratīvā pārkāpuma procesu ir tiesīgas veikt arī pašvaldības administratīvās komisijas.

Pašvaldības administratīvā komisija ir pašvaldības izveidota koleģiāla institūcija ar speciālām zināšanām administratīvo pārkāpumu procesā, un viens no komisijas uzdevumiem ir izskatīt administratīvā pārkāpuma lietas par pašvaldības saistošo noteikumu pārkāpumiem.

Kompetenču sadalījums noteikts, ņemot vērā, ka pašvaldībā ir izveidota administratīvā komisija, kuras pamatuzdevums ir administratīvā pārkāpuma lietu par pašvaldības saistošo noteikumu pārkāpumiem izskatīšana. Tāpat ņemta vērā pašvaldības policijas un pašvaldības amatpersonu darba noslodze, kā arī nepieciešamās speciālās zināšanas par administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanu, tai skaitā soda noteikšanu, kas var nebūt pietiekošas pašvaldības amatpersonām.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuTā kā Noteikumi paredz arī administratīvo atbildību par Noteikumu neievērošanu, budžetā var rasties ieņēmumi no Noteikumos paredzētajiem administratīvajiem sodiem. Ieņēmumi par reklāmas vai reklāmas objektu izvietošanu pašvaldības nodevas veidā precīzi nav prognozējami.

Lai nodrošinātu Noteikumu izpildi, nav nepieciešams veidot jaunu institūciju vai jaunas darba vietas.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciSociālā ietekme – Noteikumi palīdzēs veidot harmoniski attīstītu Ogres novada vidi, saglabāt Ogres novada kultūrvidi un nodrošināt Ogres novadam raksturīgās arhitektūras un vides saglabāšanu.

Nav tiešas ietekmes uz iedzīvotāju veselību, bet ar saistošajiem noteikumiem tiek nodrošinātas iedzīvotāju tiesības un intereses dzīvot sakārtotā un labvēlīgā vidē.

Noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un konkurenci, savukārt tiesiski sakārtota reklāmu, reklāmas objektu ar piesaisti zemei vai bez tās, afišu u.c. reklāmas objektu izvietošanas kārtība uzņēmējdarbību var veicināt.

Noteikumi pozitīvi ietekmē brīvu un godīgu konkurenci, nodrošina vienlīdzīgas iespējas pakalpojumu un preču reklāmai un informācijas paušanai attiecībā uz saistīto pakalpojumu un preču pieejamību.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmReklāmas vai reklāmas objektu izvietošanas projektus izskatīs Ogres novada pašvaldības Centrālās administrācijas Ogres novada Būvvaldes speciālisti, bet reklāmas vai reklāmas objektu izvietošanas projektus saskaņos un atļaujas reklāmas izvietošanai izdos Ogres novada pašvaldības izpilddirektors vai izpilddirektora vietnieks.

Līdzšinējā kārtība atļauju izsniegšanā un nodevas maksāšanā netiek mainīta.

Nav paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas.

Noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. Nav plānotas administratīvo procedūru izmaksas.

Noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Noteikumi tiks publicēti pašvaldības informatīvajā izdevumā un oficiālajā pašvaldības tīmekļvietnē, vienlaikus nodrošinot atbilstību oficiālajai publikācijai norādot atsauci uz oficiālo publikāciju atbilstoši Pašvaldību likuma 47. panta astotajai daļai.

Jautājumu un neskaidrību gadījumā par Noteikumu piemērošanu iedzīvotāji var vērsties Ogres novada pašvaldībā.

Kontrolēt saistošo noteikumu izpildi, sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolus atbilstoši savai kompetencei ir tiesīgas Ogres novada pašvaldības policijas amatpersonas.

Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Ogres novada pašvaldības Administratīvā komisija, kuras lēmumu var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemTiek nodrošināta Pašvaldības funkcija noteikt reklāmu, īslaicīgu reklāmu, reklāmas objektu ar piesaisti zemei vai bez tās, tīkla reklāmas, mobilās reklāmas, gaismas projekcijas, transparentu, afišu, plakātu, pilonu, sludinājumu, informatīvo materiālu izvietošanu, uzturēšanu un citu neminētu reklāmu vai reklāmas objektu un izkārtņu izvietošanas kārtību publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publiskām vietām, izvietošanas ierobežojumus, ekspluatācijas, grafiskā dizaina maiņas saskaņošanas kārtību, demontāžas kārtību, reklāmas izvietošanas atļaujas saņemšanas kārtību un administratīvo atbildību par saistošo noteikumu neievērošanu Ogres novada administratīvajā teritorijā.

Pašvaldības funkciju izpilde neradīs papildu administratīvo slogu pašvaldības esošajiem cilvēkresursiem.

Papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta, jaunas pašvaldības funkcijas netiek radītas, esošo institūciju kompetence netiek paplašināta.

Noteikumos lietotais termins "pašvaldības nozīmēta persona" nav konkrēti identificējams, jo tas var attiekties uz dažādām personām atkarībā no konkrētā gadījuma. Attiecīgajā situācijā tā var būt pašvaldības kapitālsabiedrība vai arī persona, kas izvēlēta iepirkuma procedūras rezultātā.

Ogres novads ir plašs un daudzveidīgs, tādēļ noteikumos paredzēto funkciju izpildes risinājumi var atšķirties.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuAtļauju izsniegšanu nodrošinās Ogres novada Būvvaldes speciālisti.

Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošajos noteikumos minētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veiks Ogres novada pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskatīs Ogres novada pašvaldības administratīvā komisija.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaNoteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai un tās rīcība ir atbilstoša.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmSaistošo noteikumu projekts no 2025. gada 22. augusta līdz 5. septembrim publicēts Ogres novada pašvaldības tīmekļvietnē www.ogresnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas rezultātā saņemti viena iedzīvotāja iesniegtie jautājumi, kurus izskatot, secināts, ka tajos nav pausts viedoklis vai priekšlikums Pašvaldību likuma 46. panta trešās daļas izpratnē, bet gan uzdoti konkrēti jautājumi. Saskaņā ar Iesniegumu likumu personai tika sniegta atbilde.
Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Krauja
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par reklāmas un reklāmas objektu izvietošanas kārtību Ogres novadā Statuss:
Vēl nav spēkā
vēl nav spēkā
Izdevējs: Ogres novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 28/2025Pieņemts: 25.09.2025.Stājas spēkā: 06.12.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 235, 05.12.2025. OP numurs: 2025/235.14
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
364857
06.12.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"