|
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-25-15-sn
Rīgā 2025. gada 12. novembrī (prot. Nr. 9, 46. §) Par ratiņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā un atbalstu mājokļa vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanai
Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā" 27.2 panta otrās daļas 7. punktu un piekto daļu, Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu 1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) piešķir Pašvaldības atbalstu vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanai ārpus personas dzīvojamām telpām, pacēlāju piešķiršanai, tehniskajai apkopei, remontam, atdošanai un demontāžai, kā arī nosaka personas, kurām ir tiesības saņemt Pašvaldības atbalstu mājokļa vides pielāgošanas pasākumu īstenošanai. 2. Noteikumos ir lietoti šādi termini: 2.1. mājoklis – dzīvojamās mājas koplietošanas telpas, kas atrodas ārpus personas dzīvojamām telpām; 2.2. pacēlājs – mobilais vai stacionārais ratiņkrēsla pacēlājs un krēsla pacēlājs – ierīce, kas nodrošina vides pieejamību atbilstoši personas ar invaliditāti vajadzībām un tiek ierīkota un izmantota šīs personas dzīvesvietā ārpus dzīvojamām telpām, nodrošinot personas iekļūšanu vai izkļūšanu no mājokļa; 2.3. Pašvaldības atbalsts – Pašvaldības finansējums vai Pašvaldības pabalsts; 2.4. Pašvaldības finansējums – Pašvaldības finansējums pacēlāja ierīkošanai un piešķiršanai lietošanā, ko nodrošina Rīgas Sociālais dienests (turpmāk – Dienests); 2.5. Pašvaldības pabalsts – Pašvaldības pabalsts vides pielāgošanas pasākumu, ko nodrošina persona, īstenošanai; 2.6. Reģistrs – e-pakalpojums "Sociālo pakalpojumu rindas personu reģistrs". 3. Tiesības saņemt Pašvaldības atbalstu ir personai ar I vai II grupas invaliditāti, kā arī bērnam ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam, kuram ir kustību traucējumi (turpmāk kopā – persona), ja persona pārvietojas ratiņkrēslā, nesaņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vai neatrodas ieslodzījuma vietā un ir deklarējusi savu dzīvesvietu Pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz 12 mēnešus pirms iesnieguma saņemšanas Pašvaldībā dienas. 5. Pašvaldības atbalstu personai sniedz, ja Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošais mājoklis ir personas, personas mājsaimniecības locekļa vai personas likumiskā pārstāvja īpašumā vai lietošanā saskaņā ar dzīvojamās telpas īres līgumu, kas noslēgts vismaz uz pieciem gadiem, skaitot no Pašvaldības atbalsta pieprasīšanas dienas. Minētais noteikums neattiecas uz personu, kura īrē Pašvaldības īpašumā esošu dzīvojamo telpu, un īres līguma termiņš ir mazāks nekā pieci gadi. Ja persona īrē Pašvaldības īpašumā esošu dzīvojamo telpu un ar Pašvaldību noslēgtā dzīvojamās telpas īres līguma termiņš ir mazāks nekā pieci gadi, Pašvaldība atbalstu sniedz Pašvaldības finansējuma veidā. 6. Pašvaldības atbalsta maksimālais apmērs vienai personai ir līdz 10 000 euro, ievērojot Pašvaldības budžetā paredzēto finanšu līdzekļu apmēru. 7. Personai ir tiesības izvēlēties saņemt Pašvaldības finansējumu vai Pašvaldības pabalstu, ievērojot noteikumu 5. punkta regulējumu. Līdz noteikumu 17.1. apakšpunktā noteiktā lēmuma pieņemšanas brīdim persona var mainīt iesniegumā par Pašvaldības atbalsta saņemšanu norādīto Pašvaldības atbalsta veidu. 8. Atkārtoti Pašvaldības atbalstu persona var pieprasīt ne ātrāk kā piecus gadus pēc iepriekšējā Pašvaldības atbalsta piešķiršanas dienas, izņemot, ja: 8.1. persona, saņemot palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, pāriet dzīvot uz Pašvaldības īpašumā vai lietošanā esošu dzīvojamo telpu saskaņā ar noslēgto īres līgumu; 8.2. ir iestājušies nepārvarami, ārkārtēja rakstura apstākļi, kurus persona iepriekš nevarēja ne paredzēt, ne novērst un kuru rezultātā persona vairs nevar lietot pielāgoto mājokli, ko apliecina sertificēta būveksperta atzinums. Par šādiem apstākļiem uzskatāmas dabas stihijas, ugunsgrēks, eksplozija, kā rezultātā mājoklis ir neatgriezeniski bojāts un lietošanai vai atjaunošanai nederīgs; 8.3. persona pārtrauc īrēt Pašvaldības īpašumā esošu dzīvojamo telpu un pāriet uz citu dzīvojamo telpu, kas atbilst noteikumu 5. punktā minētajiem nosacījumiem. 9. Ja pacēlāja iegādes un ierīkošanas izmaksas pārsniedz noteikumu 6. punktā noteikto summu, persona vai trešā persona var veikt līdzmaksājumu. 10. Pašvaldības atbalstu personai piešķir rindas kārtībā. Persona tiek reģistrēta Reģistrā noteikumu 17.1. apakšpunktā norādīto Dienesta lēmumu pieņemšanas secībā, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu (SOPA). 11. Ārpus kārtas Pašvaldības atbalstu piešķir: 11.1. bērnam ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam, kuram ir kustību traucējumi; 11.2. pilngadīgai personai, kura iegūst izglītību, strādā vai veic brīvprātīgo darbu, ja pacēlājs nepieciešams izglītības apguves procesa vai darba pienākumu veikšanas nodrošināšanai; 11.3. pilngadīgai personai, kura regulāri apmeklē ārstniecības iestādi dzīvības uzturēšanai; 11.4. pilngadīgai personai, kuras dzīvesvietā ir pacēlājs, kas bija piešķirts lietošanā citai personai; 11.5. personām, kuras kā Pašvaldības atbalsta veidu ir izvēlējušās saņemt Pašvaldības pabalstu. 12. Gadījumos, kad personai tiek piešķirts Pašvaldības finansējums, tai skaitā pacēlājs tiek ierīkots ar personas vai trešās personas līdzfinansējumu, jaunradīto vērtību īpašuma tiesības ir Pašvaldībai. Ja personai piešķirts Pašvaldības pabalsts, tai skaitā vides pielāgošanas pasākumi tiek nodrošināti ar personas vai trešās personas līdzfinansējumu, jaunradīto vērtību īpašuma tiesības ir personai. 13. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis iesniedz Dienestam iesniegumu par Pašvaldības atbalsta saņemšanu, norādot Pašvaldības atbalsta veidu – Pašvaldības finansējums vai Pašvaldības pabalsts, izmantojot valsts pārvaldes vienoto pakalpojumu portālu (www.latvija.gov.lv), un norāda: 13.1. personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarētās dzīvesvietas adresi, personas vai kontaktpersonas tālruņa numuru vai elektroniskā pasta adresi (ja ir) un mājokļa, kurā ir nepieciešams veikt vides pielāgošanas pasākumus, adresi; 13.2. ja iesniegumu iesniedz personas pārstāvis – pārstāvības veidu, personas pārstāvja datus un pārstāvību pamatojošus dokumentus; 13.3. informāciju par vēlamo saziņas veidu ar Dienestu (saziņa, informāciju nosūtot pa pastu vai elektroniski, ja persona vai tās pārstāvis izmanto elektronisko pastu). 14. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus (ja tie Dienestā nav iesniegti 12 mēnešu laikā pirms Pašvaldības atbalsta pieprasīšanas): 14.1. izrakstu no ambulatorā/stacionārā pacienta medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) vai ārstējošā ārsta apliecinājumu, ka persona pārvietojas ratiņkrēslā; 14.2. īres līguma, kas reģistrēts zemesgrāmatā, kopiju, ja persona nav dzīvojamo telpu īpašnieks, izņemot, ja ēka vai dzīvojamās telpas pieder Pašvaldībai; 14.3. dokumentus, kas apliecina noteikumu 11.2. vai 11.3. apakšpunktā minēto; 14.4. pārstāvības tiesības pamatojoša dokumenta kopiju, ja par to nav iespējams pārliecināties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Fizisko personu reģistrā. 15. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis noteikumu 13. punktā noteiktajā kārtībā atkārtoti iesniedz Dienestam iesniegumu, ja: 15.1. pacēlāja iegādes un ierīkošanas izmaksas pārsniedz Pašvaldības piešķirto finansējumu un persona vēlas saņemt pacēlāju ar līdzmaksājumu, norādot: 15.1.1. ka vēlas saņemt Pašvaldības finansējumu, veicot līdzmaksājumu; 15.1.2. līdzmaksājuma apmēru; 15.2. persona vēlas mainīt iesniegumā par Pašvaldības atbalsta saņemšanu norādīto Pašvaldības atbalsta veidu, norādot: 15.2.1. ka vēlas mainīt Pašvaldības atbalsta veidu; 15.2.2. Pašvaldības atbalsta veidu. 16. Dienesta ergoterapeits 15 dienu laikā pēc noteikumu 13. un 14. punktā minēto dokumentu saņemšanas apseko personu un mājokli un sagatavo atzinumu par nepieciešamību nodrošināt personai vides pieejamību. 17. Dienests pārbauda iesniegtos dokumentus un mēneša laikā no noteikumu 13. un 14. punktā minēto dokumentu saņemšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem: 17.1. par personas atzīšanu par tiesīgu saņemt Pašvaldības atbalstu, norādot konkrētu atbalsta veidu, un par personas reģistrēšanu Reģistrā; 17.2. par atteikumu atzīt personu par tiesīgu saņemt Pašvaldības atbalstu. 18. Ja persona izvēlas saņemt Pašvaldības finansējumu, Dienests: 18.1. rindas kārtībā organizē pacēlāja ierīkošanu, nodrošinot personas iekļūšanu mājoklī, ja personai tiek piešķirts stacionārais ratiņkrēsla pacēlājs vai krēsla pacēlājs, un informē personu par: 18.1.1. nepieciešamību saskaņot ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja ierīkošanu un informēt Dienestu par saņemto saskaņojumu 10 dienu laikā pēc saskaņojuma saņemšanas; 18.1.2. nepieciešamību iesniegt Dienestā mājokļa īpašnieka rakstisku piekrišanu stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja uzstādīšanai, ja persona nav mājokļa īpašnieks un ja personai plānots ierīkot stacionāro ratiņkrēsla pacēlāju vai krēsla pacēlāju; 18.2. organizē pacēlāja nodošanu personai lietošanā, nodrošinot personas apmācību lietot pacēlāju, kā arī izsniedzot pacēlāja lietošanas instrukciju; 18.3. nodod pacēlāju lietošanā personai, noslēdz līgumu ar personu par pacēlāja piešķiršanu lietošanā. 19. Ja kāpņu telpā, kurā atrodas personas dzīvojamā telpa, nevar izbūvēt stacionāro pacēlāju, kā arī stacionāro pacēlāju nevar izbūvēt ēkai piegulošajā teritorijā vai pacēlāja ierīkošanas izmaksas pārsniedz noteikumu 6. punktā norādīto summu, persona saglabā kārtas numuru rindā un informē Dienestu par turpmāko rīcību. 20. Ja persona, kurai ir pienākusi rinda saņemt mobilo ratiņkrēsla pacēlāju, atsakās to saņemt, mobilais ratiņkrēsla pacēlājs tiek piedāvāts lietošanā nākamajai rindā esošajai personai. 21. Ja persona izvēlas saņemt Pašvaldības pabalstu, tad vides pielāgošanas pasākumu īstenošanu un ar to saistīto normatīvo aktu ievērošanu nodrošina persona. 22. Pēc vides pielāgošanas darbu pabeigšanas persona iesniedz Dienestā dokumentus, kas apliecina darbu pabeigšanu (izbūvi un izdevumu apliecinoši dokumenti). 23. Dienests izvērtē noteikumu 22. punktā minētos dokumentus un pieņem lēmumu par Pašvaldības pabalsta izmaksu. Dienests Pašvaldības pabalstu izmaksā desmit darba dienu laikā no lēmuma pieņemšanas, pārskaitot Pašvaldības pabalstu uz personas iesniegumā norādīto kredītiestādes kontu. 24. Dienests pieņem lēmumu par personas izslēgšanu no Reģistra, ja: 24.1. persona tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā; 24.2. persona ir mainījusi deklarēto dzīvesvietu un tās dzīvesvieta vairs nav deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā; 24.3. persona atrodas ieslodzījuma vietā; 24.4. persona Dienesta norādītajā termiņā neiesniedz noteikumu 18.1.1. vai 18.1.2. apakšpunktā minētos dokumentus; 24.5. persona trīs reizes ir atlikusi stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja ierīkošanu vai saņemšanu; 24.6. persona atsakās no pacēlāja ierīkošanas, iesniedzot Dienestā iesniegumu; 24.7. persona ir mirusi. 25. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis rakstiski informē Dienestu par noteikumu 24.1.–24.3. apakšpunktā minētajiem apstākļiem viena mēneša laikā pēc attiecīgo apstākļu iestāšanās. 26. Dienests nodrošina Pašvaldības īpašumā esoša pacēlāja garantijas un tehnisko apkopi ne retāk kā vienu reizi kalendāra gadā vai atbilstoši ražotāja garantijā noteiktajam termiņam, kā arī pacēlāja remontu atbilstoši Pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem. 27. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis ne vēlāk kā viena mēneša laikā no brīža, kad zudusi nepieciešamība lietot pacēlāju, par to informē Dienestu, un Dienests organizē mobilā ratiņkrēsla pacēlāja atgūšanu vai stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja demontāžu, izņemot, ja pacēlājs ir piešķirts lietošanā citai personai. 28. Par pacēlāja atdošanu Dienestam tiek sagatavots pieņemšanas un nodošanas akts, izņemot noteikumu 24.7. apakšpunktā noteiktajā gadījumā. 29. Personas, kuras līdz noteikumu spēkā stāšanās brīdim ir reģistrētas Reģistrā, saglabā kārtas numuru Reģistrā. 30. Personai, kurai, pamatojoties uz Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā", piešķirts Pašvaldības finansējums un uzsākta pacēlāja ierīkošana līdz 2025. gada 31. decembrim vai kura piedalās Pašvaldības īstenotajā projektā "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai", nav tiesību pretendēt uz Pašvaldības pabalstu. 31. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošos noteikumus Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 79; 2024, Nr. 238; 2025, Nr. 80). Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2025. gada 12. novembra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-25-15-sn "Par ratiņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā un atbalstu mājokļa vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanai"
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par ratiņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā un atbalstu mājokļa vides pielāgošanas pasākumu ..
Statuss:
Vēl nav spēkā
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|