Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Konkurences padomes lēmums Nr.E02-121

Rīgā 2008.gada 1.decembrī (prot. Nr.54, 3.§)

Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu

 

Lieta Nr.P/08/05/26

Par Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpumu AS "Wess Investīcijas" darbībās

Konkurences padome (turpmāk - KP) 01.10.2008., pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 22.panta 2.punktu un 24.pantu, pieņēma lēmumu ierosināt lietu par Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpumu AS "Wess Investīcijas" (turpmāk - Wess Investīcijas) darbībās (turpmāk - Lieta), 05.08.2008. noslēdzot ar SIA "Bensona biznesa attīstības centrs" (turpmāk - BBAC) vienīgo dalībnieku - fizisku personu M.B. - 100 % kapitāla daļu pirkuma līgumu.

Saskaņā ar Konkurences likuma 26.panta sesto un septīto daļu KP ar 17.10.2008. vēstuli Nr.2813 paziņoja Wess Investīcijas par lēmuma pieņemšanai nepieciešamo faktu konstatēšanu Lietā un informēja, ka desmit dienu laikā no minētā paziņojuma saņemšanas brīža Wess Investīcijas pilnvarotajam pārstāvim ir tiesības iepazīties ar Lietas materiāliem, izteikt savu viedokli un iesniegt papildu informāciju. Wess Investīcijas pilnvarotais pārstāvis saskaņā ar Konkurences likuma 26.panta sesto un septīto daļu 22.10.2008. iepazinās ar Lietas materiāliem. Papildu informācija vai viedoklis Lietā no Wess Investīcijas nav saņemti.

Wess Investīcijas ir Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēta akciju sabiedrība ar vienoto reģistrācijas Nr.40003025843, juridiskā adrese: K.Ulmaņa gatve 125, Mārupe, Mārupes pagasts, Rīgas rajons.

Izvērtējot KP rīcībā esošo un no Wess Investīcijas un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra iegūto informāciju, Konkurences padome 

konstatēja:

1. Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikts, ka "tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei pilnu ziņojumu, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu".

KP Lēmumā Nr.101 "Par AS "Wess Investīcijas" un SIA "Bensona biznesa attīstības centrs" apvienošanos" (turpmāk - Lēmums Nr.101)1 konstatē, ka Wess Investīcijas un pārējo ar Wess Investīcijas saistīto komercsabiedrību kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā (2007.gads) Latvijā, kas aprēķināts saskaņā ar Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumiem Nr.897 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos"2 (turpmāk - Noteikumi Nr.897) IV nodaļas "Apgrozījuma aprēķināšana" nosacījumiem, pārsniedz Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikto kritēriju - 25 miljonus latu, tādējādi Wess Investīcijas un BBAC apvienošanās ir paziņojama KP. Saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta otro daļu un Noteikumu Nr.897 2.punktu iesniegt KP ziņojumu par Wess Investīcijas un BBAC apvienošanos (turpmāk - Ziņojums) bija pienākums Wess Investīcijas.

2. Atbilstoši KP 01.10.2008. lēmumā Nr.101 konstatētajam, saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktu Wess Investīcijas un BBAC darījums ir vērtējams kā apvienošanās, kad viens tirgus dalībnieks iegūst tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku - Wess Investīcijas saskaņā ar 05.08.2008. noslēgto Daļu pirkuma līgumu ieguva īpašumā 100 % BBAC kapitāla daļas.

3. Wess Investīcijas 11.08.2008. tika reģistrētas Uzņēmumu reģistrā kā 100 % BBAC kapitāla daļu īpašnieks, līdz ar to apvienošanās tika pabeigta un tādējādi atzīstama par notikušu 11.08.2008. Ziņojumu Wess Investīcijas KP iesniedza 02.09.2008., tādējādi neievērojot Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikto prasību iesniegt Ziņojumu pirms apvienošanās.

4. Iesniedzot Ziņojumu, Wess Investīcijas norāda, ka, tā kā AS "Wess Investīcijas" pamatdarbības veidi ir finanšu investīcijas, bet BBAC pamatdarbības veidi ir sava nekustamā īpašuma apsaimniekošana, pārvaldīšana, izīrēšana un iznomāšana, Wess Investīcijas neuzskatīja tās darījumu par apvienošanos Konkurences likuma izpratnē.

Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktā ietvertā norma skaidri definē vienu no tirgus dalībnieku apvienošanās veidiem, "kad viens vai vairāki tirgus dalībnieki iegūst tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku vai citiem tirgus dalībniekiem", neatkarīgi no tā, vai tiešie apvienošanās dalībnieki darbojas vienā vai dažādos konkrētajos tirgos, tādējādi Wess Investīcijas bija jāiesniedz Ziņojums KP, jo minētais darījums ir uzskatāms par tirgus dalībnieku apvienošanos Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punkta izpratnē. Turklāt šaubu gadījumā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 98.pantu Wess Investīcijas varēja izmantot savas tiesības un vērsties KP, pieprasot Uzziņu par savām tiesībām konkrētajā tiesiskajā situācijā.

5. Konkurences likums pieprasa, lai tirgus dalībnieku apvienošanās tiek paziņotas pirms apvienošanās, lai būtu iespējams veikt efektīvu kontroli pār apvienošanās procesiem tirgū un tādējādi varētu savlaicīgi novērst apvienošanās negatīvo ietekmi uz konkurenci tirgū. Konkurences likuma 17.panta pirmā daļa nosaka, ka "ja ziņojums nav iesniegts šajā likumā noteiktajos gadījumos, KP ir tiesīga pieņemt lēmumu par naudas soda uzlikšanu jaunajam tirgus dalībniekam vai izšķirošās ietekmes ieguvējam līdz 1000 latiem par katru dienu, skaitot no dienas, kad ziņojumu vajadzēja iesniegt (..)".

Administratīvā akta izdošana par naudas soda piemērošanu konkrētā gadījumā ir nepieciešama un vajadzīga, lai sasniegtu tiesisku mērķi - sodītu pārkāpēju par tā veikto pārkāpumu. Saskaņā ar taisnīguma principu par katru izdarīto pārkāpumu pārkāpējam jāpiemēro samērīgs sods. Turklāt administratīvā akta izdošana un pārkāpēju sodīšana ir nepieciešama, lai atturētu citus tirgus dalībniekus no Konkurences likuma pārkāpšanas. KP secina, ka ar citiem līdzekļiem, kas mazākā mērā ierobežotu privātpersonas tiesības, tiesisko mērķi sasniegt nav iespējams.

6. Nosakot naudas soda apmēru par Ziņojuma neiesniegšanu pirms apvienošanās, KP izvērtēja Lietas apstākļus un, lai noteiktu lēmuma par personas sodīšanu pieņemšanas samērīgumu un atbilstību konkrētajā gadījumā, ievērojot Administratīvā procesa likuma 13.pantu un 66.panta pirmo daļu, ņēma vērā šādus faktus un apsvērumus:

1. KP Lēmumā Nr.101 par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr.2349/08/05/24 konstatētos apstākļus,

- ka apvienošanās rezultātā ietekmētajā konkrētajā tirgū - nekustamo īpašumu (komercdarbības objektu) nomas tirgū Rīgas pilsētas teritorijā neveidojas dominējošais stāvoklis un tajā netiek būtiski samazināta konkurence;

- ka apvienošanās rezultātā ietekmētajos konkrētajos tirgos - vieglo automobiļu tirdzniecības tirgū Latvijas Republikā un vieglo automobiļu autoservisa pakalpojumu tirgū Rīgas pilsētas un Rīgas rajona administratīvajā teritorijā neveidotos dominējošais stāvoklis un tajos netiktu būtiski samazināta konkurence, ja Wess Investīcijas uzsāktu darbību minētajos tirgos. Turklāt līdzšinējais BBAC īpašnieks turpina komercdarbību tirgū, izmantojot BBAC aktīvus uz nomas līguma pamata, tādējādi ir nodrošināta tā palikšana tirgū, saglabājot nemainīgu tirgus struktūru;

2. Wess Investīcijas neiesniedza Ziņojumu pēc pašu iniciatīvas;

3. Wess Investīcijas un BBAC apvienošanās bija jāpaziņo ne vēlāk kā 10.08.2008., bet tika paziņota ar 22 dienu nokavējumu 02.09.2008.;

4. piemērojamai sankcijai ir jākalpo par mērķi atturēt Ziņojuma iesniedzējus un citus tirgus dalībniekus no pārkāpuma atkārtošanas un izdarīšanas;

5. piemērojamam naudas sodam ir jābūt atbilstošam nodarītā pārkāpuma smaguma pakāpei.

Ņemot vērā iepriekšminēto un pamatojoties uz Administratīvā procesa 13.pantā noteikto samērīguma principu: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu", kā arī izvērtējot iepriekš lēmumā konstatētos tiesiskos un faktiskos apstākļus, KP uzskata par pamatotu uzlikt Wess Investīcijas naudas sodu LVL 10 apmērā par katru nokavēto dienu par laika periodu no 11.08.2008. līdz 01.09.2008., kas kopā sastāda 22 dienas.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 3.punktu, 15.panta otro daļu, 17.panta pirmo daļu, Administratīvā procesa likuma 13.pantu un 66.panta pirmo daļu, Konkurences padome 

nolēma:

1. Konstatēt, ka, neiesniedzot ziņojumu pirms apvienošanās, kas notika 11.08.2008., AS "Wess Investīcijas" ir pārkāpusi Konkurences likuma 15.panta otro daļu.

2. Uzlikt AS "Wess Investīcijas" naudas sodu LVL 220,00 (divi simti divdesmit lati 00 santīmi).

3. Uzlikt par pienākumu AS "Wess Investīcijas" 45 dienu laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē, reģ.Nr.90000050138, konta Nr.LV93TREL1060001010900, Latvijas Banka, kods TRELLV22) šī lēmuma nolemjošās daļas 2.punktā uzlikto naudas sodu, norādot šī lēmuma datumu un numuru.

4. Uzlikt AS "Wess Investīcijas" pienākumu 10 dienu laikā no nolemjošās daļas 3.punktā minētā tiesiskā pienākuma izpildes paziņot Konkurences padomei par soda samaksu, norādot šī lēmuma numuru un datumu un iesniedzot maksājumu apliecinošu dokumenta normatīvos aktos noteiktajā kārtībā apstiprinātu kopiju.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.

 

1 KP lēmums lietā Nr.2349/08/05/24 "Par AS "Wess Investīcijas" un SIA "Bensona biznesa attīstības centrs" apvienošanos", KP interneta mājas lapa: http://www.kp.gov.lv 

2 spēkā līdz 2008.gada 1.oktobrim.

Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. R.Jonītis

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu Lieta Nr.P/08/05/26 Par .. Izdevējs: Konkurences padome Veids: lēmums Numurs: E02-121Pieņemts: 01.12.2008.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 194, 12.12.2008.
185099
136
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"