


 
 
Žurnāla​ ​IR​ ​paskaidrojumi​ ​par​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publikāciju​ ​patiesumu  
 
Atsaucoties​ ​uzaicinājumam​ ​sniegt​ ​paskaidrojumus​ ​​Parlamentārās​ ​izmeklēšanas​ ​komisijai​ ​par 
valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmēm​ ​un​ ​pirmstiesas​ ​izmeklēšanas​ ​kvalitāti​ ​kriminālprocesā​ ​Nr. 
16870000911​​ ​(turpmāk​ ​—​ ​Komisija),​ ​informējam​ ​par​ ​IR​ ​redakcijai​ ​zināmo​ ​būtisko 
informāciju,​ ​lai​ ​palīdzētu​ ​Komisijai​ ​sasniegt​ ​mērķi,​ ​ko​ ​no​ ​tās​ ​gaida​ ​Latvijas​ ​sabiedrība​ ​— 
izvērtēt​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmes​ ​šajā​ ​krimināllietā​ ​(turpmāk​ ​—​ ​“oligarhu​ ​lieta”)​ ​​ ​un 
noskaidrot,​ ​cik​ ​kvalitatīvi​ ​veikta​ ​izmeklēšana. 
 
Saeima​ ​2017.​ ​gada​ ​21.​ ​jūlijā​ ​izveidoja​ ​Komisiju,​ ​lai: 

1. izvērtētu​ ​šajā​ ​lietā​ ​esošo​ ​informāciju​ ​par​ ​iespējamu​ ​valsts​ ​nozagšanu; 
2. izvērtētu​ ​faktorus,​ ​kas​ ​noveda​ ​pie​ ​krimināllietas​ ​izbeigšanas​ ​pirmstiesas 

izmeklēšanas​ ​stadijā; 
3. pārbaudītu​ ​publiskajā​ ​telpā​ ​izskanējušās​ ​informācijas​ ​atbilstību​ ​krimināllietas 

materiāliem; 
4. izvērtētu​ ​saistībā​ ​ar​ ​krimināllietu​ ​izskanējušo​ ​informāciju​ ​par​ ​iespējamu​ ​valsts 

nacionālās​ ​drošības​ ​apdraudējumu​ ​un​ ​atsevišķu​ ​personu​ ​iespējamu​ ​darbību​ ​citu 
valstu​ ​interešu​ ​labā,​ ​tajā​ ​skaitā​ ​iespējamu​ ​nelikumīgu​ ​uzturēšanās​ ​atļauju​ ​un​ ​citu 
dokumentu​ ​izsniegšanas​ ​ietekmēšanu,​ ​kā​ ​arī​ ​potenciālos​ ​riskus​ ​cilvēkiem​ ​un 
videi; 

5. izvērtētu​ ​informāciju,​ ​kas​ ​norāda​ ​uz​ ​iespējamiem​ ​Satversmes​ ​pārkāpumiem​ ​un, 
iespējams,​ ​prettiesisku​ ​manipulāciju​ ​ar​ ​sabiedrisko​ ​viedokli,​ ​izmantojot​ ​masu 
informācijas​ ​līdzekļus. 

Šajā​ ​ziņojumā​ ​pievērsīsimies​ ​visiem​ ​Komisijas​ ​uzdevumiem,​ ​katrā​ ​no​ ​tiem​ ​sniedzot 
paskaidrojumus​ ​par​ ​lietas​ ​būtību. 
 
Tāpat​ ​sniegsim​ ​paskaidrojumus​ ​par​ ​25.​ ​septembra​ ​sēdes​ ​darba​ ​kārtības​ ​jautājumu​ ​“Žurnālistu 
un​ ​redakcijas​ ​atbildību​ ​par​ ​sniegtās​ ​informācijas​ ​patiesumu”,​ ​un​ ​atbildēsim​ ​uz​ ​Komisijas 
priekšsēdētājas​ ​parakstītajā​ ​uzaicinājumā​ ​norādīto​ ​konkrēto​ ​jautājumu​ ​par​ ​IR​ ​“publicētās 
informācijas,​ ​kā​ ​arī​ ​par​ ​publicētajās​ ​sarunās​ ​minēto​ ​faktu​ ​atbilstību​ ​realitātei”.​ ​Visbeidzot, 
aicināsim​ ​Komisiju​ ​reaģēt​ ​uz​ ​nepatiesas​ ​informācijas​ ​paušanu​ ​18.​ ​septembra​ ​sēdē. 
 
 
  

1 



Par​ ​publiskotās​ ​informācijas​ ​atbilstību​ ​krimināllietas​ ​materiāliem 
Savus​ ​paskaidrojumus​ ​sāksim​ ​ar​ ​Komisijas​ ​trešo​ ​uzdevumu,​ ​ņemot​ ​vērā​ ​faktu,​ ​ka​ ​tas​ ​konkrēti 
saistīts​ ​ar​ ​IR​ ​redakcijas​ ​darbu​ ​—​ ​jo​ ​tieši​ ​žurnāls​ ​IR​ ​darīja​ ​sabiedrībai​ ​zināmu​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu 
saturu. 
Šā​ ​gada​ ​jūnijā​ ​IR​ ​publiskoja​ ​būtiskus​ ​fragmentus​ ​no​ ​amatpersonu​ ​sarunām,​ ​ko​ ​izmeklēšanas 
iestādes​ ​bija​ ​fiksējušas​ ​viesnīcā​ ​​Rīdzene​​ ​laikā​ ​no​ ​2009.​ ​līdz​ ​2011.​ ​gadam​ ​un​ ​kas​ ​vēlāk​ ​kalpoja 
par​ ​pamatu​ ​“oligarhu​ ​lietas”​ ​izmeklēšanai.​ ​Sarunu​ ​saturu​ ​IR​ ​publiskoja​ ​žurnālistes​ ​Indras 
Sprances​ ​trīs​ ​rakstos​ ​​Tu​ ​ar​ ​politiku​ ​taisīji​ ​sev​ ​naudu,​ ​Ainār!​​ ​(15.06.2017.),​ ​​Lembergu​ ​par 
premjeru,​ ​bļaģ​​ ​(22.06.2017.)​ ​un​ ​​Preses​ ​kastrēšana​​ ​(29.06.2017.) 
Bez​ ​tam​ ​jūlijā​ ​žurnāls​ ​IR​ ​speciālizdevumā​ ​​Ko​ ​oligarhi​ ​tev​ ​nestāsta​​ ​papildus​ ​publiskoja​ ​arī 
pilnus​ ​atšifrējumus​ ​trīs​ ​​Rīdzenē​​ ​ierakstītām​ ​sarunām,​ ​kurās​ ​piedalījies​ ​smagos​ ​noziegumos 
apsūdzētais​ ​politiķis​ ​Aivars​ ​Lembergs. 
Visi​ ​žurnālā​ ​publiskotie​ ​materiāli​ ​brīvi​ ​pieejami​ ​arī​ ​internetā 
(​https://www.irlv.lv/ridzenessarunas​). 
Saistībā​ ​ar​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publiskošanu​ ​un​ ​informācijas​ ​atbilstību​ ​krimināllietas 
materiāliem​ ​vēlamies​ ​Komisijai​ ​paskaidrot​ ​sekojošo: 

1. Atbilstoši​ ​likumam​ ​​Par​ ​presi​ ​un​ ​citiem​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzekļiem​ ​​(25.pants), 
žurnālistu​ ​pienākums​ ​ir​ ​sniegt​ ​patiesu​ ​informāciju.​ ​Ievērojot​ ​šo​ ​likuma​ ​prasību, 
žurnāls​ ​IR​ ​pirms​ ​informācijas​ ​publicēšanas​ ​pārbauda​ ​tās​ ​patiesumu.​ ​Apliecinām,​ ​ka 
redakcija​ ​šo​ ​pienākumu​ ​ir​ ​veikusi​ ​arī​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​gadījumā.​ ​Visa​ ​IR​ ​publiskotā 
informācija​ ​balstās​ ​faktiski​ ​notikušās,​ ​izmeklēšanas​ ​iestāžu​ ​fiksētās​ ​sarunās​ ​viesnīcā 
Rīdzene​,​ ​un​ ​publikācijās​ ​šo​ ​sarunu​ ​saturs​ ​ir​ ​patiesi​ ​atspoguļots. 

2. Publiskoto​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​saturs​ ​aptver​ ​gan​ ​kriminālprocesā​ ​iekļautos​ ​sarunu 
fragmentus,​ ​gan​ ​arī​ ​tādus​ ​fragmentus,​ ​kas​ ​no​ ​operatīvās​ ​izstrādes​ ​lietas​ ​nav​ ​virzīti 
tālāk​ ​uz​ ​kriminālprocesu.​ ​Lemjot​ ​par​ ​sarunu​ ​publiskošanu,​ ​IR​ ​redakcija​ ​veica​ ​rūpīgu 
to​ ​satura​ ​izvērtēšanu​ ​un​ ​publicēja​ ​tikai​ ​tos​ ​sarunu​ ​fragmentus,​ ​kas​ ​satur​ ​sabiedrībai 
būtisku​ ​informāciju​ ​—​ ​par​ ​iespējamu​ ​noziegumu​ ​slēpšanu,​ ​politiskās​ ​varas 
izmantošanu​ ​savtīgos​ ​nolūkos​ ​un​ ​meliem​ ​vai​ ​ciniskām​ ​varas​ ​spēlēm,​ ​muļķojot 
vēlētājus.​ ​Redakcija​ ​nepublicēja​ ​visu​ ​sarunu​ ​saturu​ ​pilnībā,​ ​jo​ ​tikai​ ​sabiedriski 
nozīmīgas​ ​informācijas​ ​publiskošana​ ​šajā​ ​gadījumā​ ​ir​ ​pamatota,​ ​lai​ ​nepieļautu​ ​likuma 
un​ ​profesionālās​ ​ētikas​ ​pārkāpumus​ ​gan​ ​attiecībā​ ​uz​ ​personu​ ​privātās​ ​dzīves​ ​un 
korespondences​ ​neaizskaramību,​ ​gan​ ​valsts​ ​noslēpuma​ ​un​ ​izmeklēšanas​ ​materiālu 
publiskošanu.​ ​Līdz​ ​ar​ ​to​ ​redakcija​ ​ir​ ​rīkojusies,​ ​vadoties​ ​no​ ​sabiedrības​ ​interesēm, 
respektējot​ ​likumus​ ​un​ ​profesionālās​ ​ētikas​ ​normas. 

3. Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​saturs​ ​IR​ ​kļuva​ ​zināms​ ​no​ ​avotiem,​ ​kas​ ​lūdza​ ​savu​ ​identitāti​ ​neatklāt. 
Atbilstoši​ ​likumam​ ​​Par​ ​presi​ ​un​ ​citiem​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzekļiem​​ ​(22.​ ​pants)​ ​šī 
prasība​ ​redakcijai​ ​ir​ ​saistoša.​ ​Redakcija​ ​publiskoja​ ​Rīdzenes​ ​sarunas​ ​veidā,​ ​ko​ ​atzina 
par​ ​visatbilstošāko,​ ​rēķinoties​ ​gan​ ​ar​ ​sabiedrības​ ​tiesībām​ ​uzzināt​ ​būtisku​ ​informāciju, 
gan​ ​žurnālistu​ ​pienākumu​ ​aizsargāt​ ​avotu​ ​noslēpumu.​ ​Arī​ ​šīs​ ​Komisijas​ ​izmeklēšanas 
ietvaros​ ​redakcijai​ ​ir​ ​​ ​pienākums​ ​ievērot​ ​likuma​ ​prasības,​ ​tāpēc​ ​nedrīkstam​ ​sniegt 
nekādus​ ​tālākus​ ​paskaidrojumus,​ ​kas​ ​varētu​ ​apdraudēt​ ​avota​ ​noslēpumu.​ ​Saistībā​ ​ar 

2 

https://www.irlv.lv/ridzenessarunas


avotu​ ​aizsardzību​ ​jānorāda​ ​uz​ ​vēl​ ​vairākiem​ ​būtiskiem​ ​tiesiskiem​ ​aspektiem,​ ​ar​ ​ko 
Komisijai​ ​jārēķinās​ ​savā​ ​darbā: 

a. Žurnālistu​ ​avotu​ ​aizsardzību​ ​nosaka​ ​arī​ ​​Eiropas​ ​Padomes​ ​Ministru​ ​komitejas 
Rekomendācija​ ​Nr.​ ​R​ ​(2000)7​,​ ​kas​ ​valsts​ ​institūcijām​ ​ļauj​ ​pieprasīt​ ​avotu 
atklāšanu​ ​tikai​ ​sevišķi​ ​svarīgu​ ​sabiedrības​ ​interešu​ ​gadījumā,​ ​ja​ ​ir​ ​konstatēti 
vitāli​ ​un​ ​nopietni​ ​apstākļi​.​ ​Atbilstoši​ ​šim​ ​regulējumam​ ​avotu​ ​aizsardzība​ ​ietver 
ne​ ​tikai​ ​avota​ ​personas​ ​datu​ ​sargāšanu,​ ​bet​ ​arī​ ​jebkādu​ ​informāciju,​ ​kas​ ​var 
veicināt​ ​avota​ ​identificēšanu​ ​—​ ​​tajā​ ​skaitā​ ​faktiskie​ ​apstākļi,​ ​kādos 
informācija​ ​sniegta​ ​žurnālistam​ ​vai​ ​medija​ ​nepubliskotā​ ​informācija,​ ​ko​ ​avots 
ir​ ​sniedzis​.  

b. Avotu​ ​aizsardzības​ ​princips​ ​nostiprināts​ ​arī​ ​Eiropas​ ​Cilvēktiesību​ ​tiesas 
nolēmumos,​ ​kuros​ ​atkārtoti​ ​uzsvērts:​ ​valsts​ ​institūciju​ ​prasības​ ​atklāt 
žurnālistu​ ​avotus​ ​—​ ​ja​ ​vien​ ​tās​ ​nav​ ​pamatotas​ ​ar​ ​sevišķi​ ​svarīgām​ ​sabiedrības 
interesēm​ ​—​ ​​ ​ir​ ​pretrunā​ ​ar​ ​Eiropas​ ​cilvēktiesību​ ​konvenciju​ ​(10.​ ​pants),​ ​kas 
garantē​ ​vārda​ ​brīvību. 

c. Prasība​ ​izpaust​ ​žurnālista​ ​avotus​ ​ir​ ​​galējs​ ​solis,​ ​piemēram,​ ​lai​ ​novērstu​ ​reālus 
draudus​ ​personas​ ​dzīvībai​.​ ​Šim​ ​augstajam​ ​prasību​ ​slieksnim​ ​neatbilst 
izmeklēšanas​ ​intereses​ ​noskaidrot​ ​slepenas​ ​informācijas​ ​izpaudējus,​ ​jo 
pienākums​ ​aizsargāt​ ​žurnālistu​ ​avotus​ ​ir​ ​​jāievēro​ ​neatkarīgi​ ​no​ ​tā,​ ​vai​ ​avots​ ​ir 
vai​ ​nav​ ​rīkojies​ ​prettiesiski​.​ ​To​ ​apstiprinājusi​ ​arī​ ​Latvijas​ ​tiesa,​ ​2011.​ ​gadā 
noraidot​ ​pieprasījumu​ ​atklāt​ ​žurnālista​ ​avotu,​ ​kas​ ​bija​ ​apzināti​ ​izpaudis​ ​valsts 
noslēpumu,​ ​lai​ ​publiskotu​ ​sabiedrībai​ ​būtisku​ ​informāciju​ ​—​ ​jo​ ​likums 
aizsargā​ ​arī​ ​šādu​ ​avotu,​ ​ja​ ​vien​ ​nav​ ​pierādītas​ ​sevišķi​ ​svarīgas​ ​intereses​ ​avota 
atklāšanai. 

d. Nav​ ​šaubu,​ ​ka​ ​saistībā​ ​ar​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publiskošanu​ ​nepastāv​ ​vitāli​ ​un 
nopietni​ ​apstākļi​ ​sabiedrības​ ​interešu​ ​aizsardzībai,​ ​līdz​ ​ar​ ​to​ ​Komisijas 
prasības​ ​atklāt​ ​žurnālistu​ ​avotu,​ ​informācijas​ ​ieguves​ ​faktiskos​ ​apstākļus​ ​vai 
avotu​ ​sniegto​ ​nepubliskoto​ ​informāciju,​ ​būtu​ ​prettiesiskas​. 

Secinājums:​​ ​Ņemot​ ​vērā​ ​Komisijas​ ​tiesības​ ​iepazīties​ ​ar​ ​KNAB​ ​rīcībā​ ​esošo​ ​krimināllietu​ ​un 
operatīvās​ ​izstrādes​ ​ietvaros​ ​noklausītajām​ ​sarunām,​ ​tieši​ ​Komisijas​ ​locekļiem​ ​ir​ ​iespēja 
personiski​ ​un​ ​nepastarpināti​ ​pārliecināties​ ​par​ ​publiskotās​ ​informācijas​ ​atbilstību​ ​lietas 
materiāliem. 
Uzskatām,​ ​ka​ ​“oligarhu​ ​lietas”​ ​nozīmīgums​ ​sabiedrībai​ ​ir​ ​tik​ ​būtisks,​ ​ka​ ​Saeimas​ ​deputātiem 
kā​ ​tautas​ ​priekšstāvjiem​ ​ir​ ​​pienākums​ ​izmantot​ ​šīs​ ​savas​ ​īpašās​ ​pilnvaras​,​ ​lai​ ​pieliktu​ ​punktu 
maldinošajām​ ​spekulācijām​ ​par​ ​publiskoto​ ​sarunu​ ​“autentiskuma”​ ​jautājumu.  
IR​ ​redakcijai​ ​ir​ ​zināms​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​saturs​ ​un​ ​tas​ ​ir​ ​patiesi​ ​atspoguļots​ ​žurnālā.​ ​Mēs​ ​esam 
dzirdējušas​ ​katru​ ​zilbi​ ​un​ ​varam​ ​Komisijai​ ​apliecināt​ ​—​ ​​Aivars​ ​Lembergs,​ ​Ainārs​ ​Šlesers, 
Jānis​ ​Dūklavs​ ​un​ ​citi​ ​sarunu​ ​dalībnieki​ ​ir​ ​teikuši​ ​ikvienu​ ​cenzēto​ ​vai​ ​necenzēto​ ​vārdu,​ ​kas​ ​ir 
publicēts​.​ ​Komisijas​ ​locekļiem​ ​ir​ ​tiesības​ ​un​ ​pienākums​ ​par​ ​to​ ​pašiem​ ​pārliecināties,​ ​un​ ​mēs 
aicinām​ ​tautas​ ​priekšstāvjus​ ​to​ ​nekavējoši​ ​darīt,​ ​lai​ ​Komisijas​ ​secinājumi​ ​būtu​ ​balstīti​ ​faktos. 
 
 

3 



  

4 



Par​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmēm 
Tieši​ ​aizdomas​ ​par​ ​valsts​ ​nozagšanu​ ​jeb​ ​varas​ ​izmantošanu​ ​savtīgās​ ​interesēs,​ ​kas​ ​līdz​ ​ar 
“oligarhu​ ​lietas”​ ​izbeigšanu​ ​palikusi​ ​nesodīta,​ ​bija​ ​galvenais​ ​iemesls,​ ​kāpēc​ ​žurnāls​ ​IR 
nolēma​ ​publiskot​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas.​ ​Arī​ ​Komisijas​ ​primārais​ ​uzdevums​ ​ir​ ​izvērtēt​ ​“oligarhu 
lietā”​ ​esošo​ ​informāciju​ ​par​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmēm.​ ​Pārzinot​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​saturu, 
varam​ ​apliecināt,​ ​ka​ ​tajās​ ​ir​ ​​ ​daudzas​ ​norādes​ ​par​ ​iespējamiem​ ​valsts​ ​amatpersonu 
noziegumiem,​ ​kas​ ​atbilst​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmēm. 

1. Pirmkārt,​ ​to​ ​var​ ​attiecināt​ ​uz​ ​valsts​ ​amatpersonu​ ​lēmumiem​ ​savtīgās​ ​biznesa​ ​interesēs. 
Rīdzenē​​ ​runātais​ ​liek​ ​domāt,​ ​ka​ ​Aināram​ ​Šleseram​ ​slēpti​ ​piederējušas​ ​daļas​ ​vairākos 
uzņēmumos,​ ​kuru​ ​labā​ ​viņš​ ​pieņēmis​ ​lēmumus​ ​kā​ ​Rīgas​ ​domes​ ​priekšsēdētāja 
vietnieks​ ​​ ​un​ ​Rīgas​ ​brīvostas​ ​valdes​ ​priekšsēdētājs.​ ​Šie​ ​uzņēmumi​ ​ir​ ​miljonus​ ​pelnošā 
kravu​ ​pārkraušanas​ ​kompānija​ ​​Rīgas​ ​tirdzniecības​ ​osta​​ ​(RTO),​ ​​Jaunrīgas​ ​attīstības 
uzņēmums​,​ ​kam​ ​pieder​ ​Andrejsalas​ ​īpašumi,​ ​​Zaķusalas​ ​Estates,​ ​​kas​ ​plānoja​ ​vērienīgu 
nekustamo​ ​īpašumu​ ​attīstību​ ​Zaķusalā​ ​un​ ​transporta​ ​kompānija​ ​​Euroline.​ ​​Izmeklētāji 
“oligarhu​ ​lietā”​ ​ir​ ​identificējuši​ ​veselu​ ​virkni​ ​lēmumu​ ​šo​ ​uzņēmumu​ ​interesēs: 

a. 2009.gada​ ​14.augustā​ ​Šlesera​ ​vadītā​ ​Rīgas​ ​brīvostas​ ​valde​ ​atbalstīja​ ​​Jaunrīgas 
attīstības​ ​uzņēmuma​​ ​iniciatīvu​ ​par​ ​kuģu​ ​piestātņu​ ​infrastruktūras​ ​attīstīšanu​ ​un 
pievedceļu​ ​izbūvi​ ​Andrejsalā.  

b. Tajā​ ​pašā​ ​dienā​ ​brīvostas​ ​valde​ ​atbalstīja​ ​kruīza​ ​kuģu​ ​piestātņu​ ​izbūvi 
Euroline​​ ​iznomātajos​ ​zemes​ ​gabalos​ ​Rīgā. 

c. 2009.gada​ ​15.oktobrī​ ​brīvostas​ ​valde​ ​nolēma​ ​uz​ ​30​ ​gadiem​ ​iznomāt​ ​pagaidu 
piestātni​ ​pie​ ​Žurku​ ​salas​ ​​Panamax​​ ​kuģu​ ​apkalpošanai​ ​​RTO​​ ​meitas​ ​kompānijai 
Rīgas​ ​centrālais​ ​termināls​. 

d. 2009.gada​ ​28.oktobrī​ ​brīvostas​ ​valde​ ​piešķīra​ ​100%​ ​kanāla​ ​maksas​ ​atlaidi 
Rīgas​ ​tirdzniecības​ ​ostai​​ ​kuģu​ ​pārkraušanai​ ​pie​ ​piestādnes​ ​Z-19​ ​gadījumos, 
kad​ ​notiek​ ​kuģa​ ​papildu​ ​iekraušana. 

e. 2010.gada​ ​3.jūnijā​​ ​​brīvostas​ ​valde​ ​nolēma​ ​uz​ ​45​ ​gadiem​ ​iznomāt​ ​42​ ​hektārus 
zemes​ ​Kundziņsalā​ ​​RTO​​ ​saistītam​ ​uzņēmumam​ ​​Riga​ ​fertilizer​ ​terminal​. 

f. 2010.gada​ ​28.jūlijā​​ ​​brīvostas​ ​valde,​ ​pamatojoties​ ​uz​ ​firmas​ ​​Euroline​​ ​vēstuli, 
akceptēja​ ​izmaiņas​ ​Rīgas​ ​brīvostas​ ​robežās. 

g. Tajā​ ​pašā​ ​dienā​​ ​​brīvostas​ ​valde​ ​atļāva​ ​​Euroline​​ ​izmantot​ ​aptuveni​ ​7,5​ ​hektārus 
zemes​ ​laivu​ ​un​ ​jahtu​ ​piestādņu​ ​ierīkošanai. 

h. Kā​ ​Rīgas​ ​domes​ ​deputāts​ ​Šlesers​ ​piedalījās​ ​arī​ ​vairāku​ ​pašvaldības 
kompetencē​ ​esošu​ ​jautājumu​ ​izlemšanā,​ ​tajā​ ​skaitā​ ​2010.gada​ ​6.jūlijā​ ​pieņēma 
lēmumu​ ​par​ ​​Zaķusala​ ​Estate​​ ​zemes​ ​nomaksas​ ​pirkuma​ ​līgumu. 

2. Lai​ ​gan​ ​oficiāli​ ​Šlesera​ ​kapitāldaļas​ ​šajos​ ​uzņēmumos​ ​tolaik​ ​nav​ ​redzamas,​ ​Rīgas 
Brīvostas​ ​valdes​ ​priekšsēdētājs​ ​bija​ ​darījuma​ ​attiecībās​ ​ar​ ​savu​ ​biznesa​ ​partneri 
Viesturu​ ​Koziolu,​ ​kurš​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunās​ ​parādās​ ​kā​ ​viņa​ ​īpašumtiesību​ ​piesegs​ ​caur 
Šveicē​ ​vai​ ​Norvēģijā​ ​reģistrētiem​ ​uzņēmumiem,​ ​kam​ ​tālāk​ ​pastarpināti​ ​pieder​ ​daļas 
RTO​,​ ​​Jaunrīgas​ ​attīstības​ ​uzņēmumā​,​ ​​Zaķusalas​ ​Estates​​ ​un​ ​​Euroline​.​ ​No​ ​2002.​ ​līdz 
2011.​ ​gadam​ ​Šlesers​ ​bija​ ​Koziolam​ ​aizdevis​ ​vairāk​ ​nekā​ ​astoņus​ ​miljonus​ ​eiro. 
Rīdzenē​​ ​runātais​ ​un​ ​informācija​ ​par​ ​atsevišķiem​ ​pārskaitījumiem​ ​liecina,​ ​ka 

5 



savstarpējie​ ​darījumi​ ​kalpoja​ ​kā​ ​piesegs,​ ​lai​ ​legalizētu​ ​Šlesera​ ​ģimenes​ ​uzņēmuma 
ienākumus​ ​no​ ​Koziola​ ​pārvaldītā​ ​kapitāla. 

3. Rīdzenes​​ ​sarunas​ ​arī​ ​liecina,​ ​ka​ ​Šlesers​ ​kā​ ​Rīgas​ ​pašvaldības​ ​amatpersona​ ​ne​ ​vien​ ​pats 
piedalījās​ ​lēmumu​ ​pieņemšanā​ ​Zaķusalas,​ ​Andrejsalas​ ​un​ ​ostas​ ​uzņēmumu​ ​interesēs, 
bet​ ​arī​ ​citādi​ ​rūpējies​ ​par​ ​šo​ ​uzņēmēju​ ​problēmu​ ​risināšanu​ ​valsts​ ​un​ ​pašvaldību 
iestādēs.​ ​Par​ ​to​ ​liecina​ ​​ ​2011.​ ​gada​ ​sākumā​ ​notikusī​ ​saruna​ ​starp​ ​Šleseru​ ​un​ ​vienu​ ​no 
RTO​​ ​grupas​ ​menedžeriem​ ​—​ ​Ivaru​ ​Sormuli.​ ​Sarunā​ ​Šlesers​ ​atklāja,​ ​ka​ ​viņš​ ​pats​ ​​RTO 
valdē​ ​ir​ ​ielicis​ ​bijušo​ ​Satiksmes​ ​ministrijas​ ​valsts​ ​sekretāru​ ​Jāni​ ​Maršānu.​ ​«Viņš 
daudz​ ​neko​ ​nedarīs,​ ​bet​ ​no​ ​viņa​ ​sausais​ ​atlikums​ ​varētu​ ​būt​ ​labāks​ ​nekā​ ​dažiem 
citiem,»​ ​sacīja​ ​Šlesers.​ ​Kādā​ ​citā​ ​sarunā​ ​​Rīdzenē​​ ​viņš​ ​informē​ ​RTO​ ​vadītāju​ ​Ralfu 
Kļaviņu,​ ​ka​ ​turpmāk​ ​viņi​ ​regulāri​ ​tiksies​ ​trijatā​ ​—​ ​Šlesers,​ ​Kļaviņš​ ​un​ ​Maršāns. 
«Ideja​ ​ir​ ​tāda​ ​—​ ​jāuzliek​ ​ir​ ​jautājumi,​ ​un​ ​tad​ ​mēs​ ​apskatāmies,​ ​ko​ ​man​ ​vajag​ ​palīdzēt, 
nevis​ ​tā,​ ​ka​ ​viņš​ ​[Maršāns]​ ​iet​ ​un​ ​tur​ ​kā​ ​aklais​ ​mēģina.​ ​Jo​ ​mans​ ​uzdevums​ ​ir​ ​tāds​ ​— 
vajag​ ​Uģi​ ​[Magoni,​ ​​Latvijas​ ​Dzelzceļa​​ ​vadītāju]​ ​pasaukt?​ ​Pasaucam.​ ​Vajag​ ​Maču 
[Gunti,​ ​​LDZ​ ​Cargo​​ ​vadītāju],​ ​vajag​ ​kādu​ ​no​ ​domes​ ​—​ ​viss,​ ​saliekam!»​ ​​ ​Maršāna 
uzdevums​ ​esot​ ​komunikācija​ ​ar​ ​ierēdņiem​ ​un,​ ​«tikko​ ​kāds​ ​tur​ ​čakarē,​ ​tā​ ​uzreiz​ ​ziņot, 
un​ ​es​ ​attiecīgi​ ​pieslēdzos​ ​un​ ​skatos,​ ​kā​ ​mēs​ ​to​ ​risinām»,​ ​skaidro​ ​Šlesers.  

4. Kad​ ​pēc​ ​10.​ ​Saeimas​ ​vēlēšanām​ ​Šlesers​ ​pameta​ ​Rīgas​ ​domi,​ ​biznesa​ ​jautājumu 
risināšanā​ ​tika​ ​iesaistīts​ ​viņa​ ​partijas​ ​biedrs,​ ​pašreizējais​ ​Rīgas​ ​vicemērs​ ​Andris 
Ameriks.​ ​Tolaik​ ​uzņēmējiem​ ​bija​ ​svarīgi​ ​saņemt​ ​visas​ ​nepieciešamās​ ​atļaujas​ ​jaunā 
minerālmēslu​ ​termināla​ ​būvniecībai​ ​Kundziņsalā,​ ​ko​ ​RTO​ ​veidoja​ ​kopā​ ​ar​ ​Krievijas 
koncernu​ ​​Uralhim​.​ ​«Andri,​ ​šito​ ​jautājumu​ ​mums​ ​ir​ ​jāatrisina​ ​—​ ​​krovj​ ​s​ ​nosu,​»​ ​Šlesers 
2011.gada​ ​februārī​ ​skaidroja​ ​Amerikam.​ ​Ameriks​ ​atbildēja,​ ​ka​ ​neesot​ ​problēmu​ ​— 
«lai​ ​Askolds​ ​[Kļaviņš,​ ​Vides​ ​pārvaldes​ ​direktors]​ ​skraida.​ ​Samaksā​ ​viņam​ ​naudu,​ ​lai 
viņš​ ​skraida».​ ​Ameriks​ ​visam​ ​nevarot​ ​izsekot​ ​līdzi,​ ​tāpēc​ ​Šlesers​ ​no​ ​domes​ ​«kā 
politiski​ ​atbildīgo»​ ​par​ ​termināļa​ ​virzību​ ​nozīmē​ ​citu​ ​savu​ ​partijas​ ​biedru,​ ​Mājokļu​ ​un 
vides​ ​komitejas​ ​vadītāju​ ​Vjačeslavu​ ​Stepaņenko. 

5. Šlesera​ ​slēptās​ ​īpašumtiesības​ ​izgaismojas​ ​vairākās​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunās​ ​2010.​ ​un​ ​2011. 
gadā.​ ​Atklāti​ ​par​ ​sev​ ​piederošajiem​ ​uzņēmumiem​ ​2010.​ ​gada​ ​novembrī​ ​Šlesers 
Rīdzenē​ ​​runāja​ ​ar​ ​uzņēmēju​ ​Ivo​ ​Zonni.​ ​«Tā​ ​kā​ ​es​ ​satiksmes​ ​sektorā​ ​sēdēju,​ ​nu,​ ​būtu 
ļoti​ ​dīvaini,​ ​ja​ ​es​ ​nesaprastu,​ ​kur​ ​tur​ ​ir​ ​perspektīvas»​ ​skaidroja​ ​Šlesers.​ ​Viņš​ ​stāstīja, 
ka​ ​ar​ ​norvēģu​ ​uzņēmumu​ ​​Varner​ ​​iesaistoties​ ​nekustamo​ ​īpašumu​ ​biznesā​ ​Rīgā,​ ​viņi 
noslēguši​ ​vienošanās​ ​ar​ ​ostu​ ​par​ ​Andrejsalas​ ​zemēm​ ​un​ ​izpirkuši​ ​daļas​ ​daudzās 
privātās​ ​kompānijās,​ ​tajā​ ​skaitā​ ​​ ​​RTO​.​ ​«Kad​ ​pirkām,​ ​tas​ ​bija​ ​mazs​ ​uzņēmums,» 
stāstīja​ ​Šlesers.​ ​Tiek​ ​pieminēts​ ​arī​ ​jaunais​ ​​Riga​ ​Fertilizer​ ​Terminal​​ ​kopuzņēmums. 
«Es​ ​koncentrējos​ ​uz​ ​to,​ ​ka​ ​šitas​ ​ir​ ​pamatbizness​ ​—​ ​jāuzbūvē​ ​viens​ ​ķīmijas​ ​kravu 
terminālis,​ ​viens​ ​konteineru​ ​terminālis.»​ ​Viņš​ ​lielās,​ ​ka​ ​​RTO​​ ​apgrozīšot​ ​150​ ​miljonus 
gadā.​ ​«Tāds​ ​ir​ ​mērķis.​ ​Pa​ ​druskai​ ​neko​ ​nevar​ ​izdarīt.​ ​Man​ ​tur​ ​pietiekami​ ​lielas,​ ​kā 
saka,​ ​daļas​ ​tajā​ ​struktūrā​ ​ir.» 

6. Daudzas​ ​sarunās​ ​2010.​ ​un​ ​2011.gadā​ ​arī​ ​tiek​ ​apspriesti​ ​Šlesera​ ​plāni,​ ​ar​ ​kādu​ ​shēmu 
palīdzību​ ​legalizēt​ ​savas​ ​īpašumtiesības.​ ​«Man​ ​ir​ ​nepieciešams​ ​kaut​ ​vienā​ ​vietā 
parādīt​ ​savu​ ​dalību,»​ ​2011.​ ​gada​ ​janvārī​ ​saka​ ​Šlesers.​ ​Savukārt​ ​Koziols​ ​brīdina: 

6 



«Kliegs​ ​un​ ​bļaus,​ ​ka​ ​tu,​ ​būdams​ ​ministrs,​ ​plānoji,​ ​ka​ ​tu​ ​kādreiz​ ​kļūsi​ ​īpašnieks,​ ​un​ ​tu 
pieņēmi​ ​lēmumus​ ​savā​ ​labā,»​ ​brīdināja​ ​Koziols.​ ​No​ ​2004.​ ​līdz​ ​2011.​ ​gadam​ ​«ir 
septiņi​ ​gadi,​ ​kuru​ ​ietvaros​ ​ir​ ​pieņemti​ ​desmitiem​ ​dažādi​ ​lēmumi»,​ ​atgādināja​ ​arī 
sarunā​ ​klātesošais​ ​RTO​ ​vadtītājs​ ​Ralfs​ ​Kļaviņš.​ ​Tomēr​ ​Šlesera​ ​vēlmes​ ​piepildījās. 
Kopš​ ​2016.​ ​gada​ ​Aināra​ ​Šlesera​ ​(un​ ​arī​ ​Andra​ ​Šķēles)​ ​uzvārds​ ​ir​ ​oficiāli​ ​atrodami 
RTO​​ ​īpašnieku​ ​struktūrā. 

7. Rīdzenes​​ ​sarunas​ ​atklāja​ ​ne​ ​vien​ ​savtīgos​ ​nolūkos​ ​pieņemtus​ ​lēmumus​ ​Rīgas​ ​brīvostā 
un​ ​Rīgas​ ​pašvaldībā,​ ​bet​ ​arī​ ​liecina​ ​par​ ​iespējamu​ ​ietekmi​ ​uz​ ​likumdošanas​ ​procesu 
Saeimā.​ ​Vairākās​ ​sarunās​ ​tiek​ ​spriests​ ​par​ ​grozījumiem​ ​likumos,​ ​kas​ ​atvieglotu 
uzturēšanās​ ​atļauju​ ​izsniegšanu.​ ​No​ ​sarunām​ ​izriet,​ ​ka​ ​Šleseram​ ​grozījumi 
nepieciešami,​ ​jo​ ​tas​ ​sekmētu​ ​biznesu​ ​Zaķusalā.​ ​Šleseram​ ​šajā​ ​vietā​ ​ir​ ​grandiozi​ ​plāni, 
kuru​ ​īstenošanai​ ​nepieciešami​ ​«100​ ​investori​ ​pa​ ​100​ ​tūkstošiem​ ​katram».​ ​Oficiāli​ ​viņa 
vārds​ ​Zaķusalas​ ​attīstītāja​ ​​Zaķusala​ ​Estates​​ ​īpašnieku​ ​vidū​ ​nav​ ​atrodams​ ​kopš​ ​2002. 
gada,​ ​kad​ ​viņš​ ​sāka​ ​gaitas​ ​politikā.​ ​Taču​ ​sarunu​ ​saturs​ ​nepārprotami​ ​liecina,​ ​ka​ ​viņš 
personiski​ ​plāno​ ​biznesa​ ​attīstību​ ​šajā​ ​teritorijā. 

8. Tāpat​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas​ ​liecina,​ ​ka​ ​Šlesers,​ ​esot​ ​satiksmes​ ​ministra​ ​amatā,​ ​iespējams, 
pieņēmis​ ​lēmumus​ ​personiskā​ ​labuma,​ ​nevis​ ​valsts​ ​interesēs.​ ​Proti,​ ​2009.​ ​gada 
februārī​ ​—​ ​neilgi​ ​pirms​ ​tam,​ ​kad​ ​Šlesers​ ​kā​ ​satiksmes​ ​ministrs​ ​parakstīja​ ​jauno 
airBaltic​ ​​akcionāru​ ​līgumu​ ​ar​ ​Bertolda​ ​Flika​ ​kompāniju​ ​​Baltijas​ ​Aviācijas​ ​sistēmas​, 
—​ ​abi​ ​tikās​ ​​Rīdzenes​ ​​numuriņā​ ​un​ ​pārrunāja​ ​līguma​ ​detaļas.​ ​Šlesers​ ​norādīja,​ ​ka 
jaunais​ ​akcionāru​ ​līgums​ ​ir​ ​jāveido​ ​pēc​ ​principa,​ ​ka​ ​valsts​ ​vēlāk​ ​kļūs​ ​par​ ​mazākuma 
akcionāru​ ​lidsabiedrībā.​ ​Flikam​ ​esot​ ​jācenšas​ ​iegūt​ ​vairākumu,​ ​papildus​ ​nopirktajām 
akcijām​ ​izmantojot​ ​arī​ ​uzņēmuma​ ​obligāciju​ ​konvertēšanu.​ ​«Tev​ ​vajadzēs​ ​pateikt,​ ​ka 
tu​ ​gribi​ ​konvertēt​ ​[obligācijas],​ ​ka​ ​tu​ ​gribi​ ​pārņemt,​ ​ka​ ​tu​ ​vēl​ ​neesi​ ​sameklējis​ ​naudu, 
bet​ ​ka​ ​tu​ ​to​ ​izdarīsi,»​ ​Fliku​ ​pamācīja​ ​Šlesers.​ ​Bertolds​ ​Fliks​ ​bija​ ​biežs​ ​viesis​ ​​Rīdzenē​. 
Abu​ ​sarunas​ ​liecina,​ ​ka​ ​Fliks​ ​regulāri​ ​atskaitījās​ ​Šleseram​ ​par​ ​savu​ ​darbu,​ ​abi​ ​sīki​ ​un 
smalki​ ​plānoja​ ​Rīgas​ ​lidostas​ ​apkaimes​ ​teritorijas​ ​attīstību​ ​un​ ​sprieda​ ​par​ ​​airBaltic 
finanšu​ ​grūtību​ ​risināšanu.​ ​2011.​ ​gada​ ​sākumā​ ​Šlesers​ ​​airBaltic​​ ​nākotni​ ​pārrunāja​ ​arī 
ar​ ​Aivaru​ ​Lembergu.​ ​Sarunā​ ​Šlesers​ ​atklāja,​ ​ka​ ​​airBaltic​​ ​«ir​ ​mans​ ​projekts,​ ​kuru​ ​es 
esmu​ ​virzījis.​ ​Man​ ​liekas​ ​gana​ ​veiksmīgi,​ ​un​ ​Fliks​ ​tomēr​ ​arī​ ​veiksmīgi​ ​to​ ​visu 
izpildīja.»​ ​Cita​ ​starpā​ ​Šlesers​ ​pavstīja,​ ​ka​ ​ir​ ​piestrādājis​ ​pie​ ​tā,​ ​lai​ ​no​ ​​airBaltic​​ ​aizietu 
investors​ ​​SAS​​ ​un​ ​pavērtos​ ​iespējas​ ​iegūt​ ​lidsabiedrības​ ​daļas.​ ​Viņš​ ​arī​ ​piedāvāja 
Lembergam​ ​kopīgi​ ​ar​ ​viņu,​ ​Andri​ ​Šķēli​ ​un​ ​Vladimiru​ ​Antonovu​ ​kļūt​ ​par​ ​uzņēmuma 
līdzīpašniekiem​ ​—​ ​«uztaisīt​ ​struktūru​ ​Luksemburgā​ ​pēc​ ​pilnīga​ ​konsensa​ ​formāta,​ ​kur 
Antonovam​ ​jāsaņem​ ​ceturtā​ ​daļa​ ​un​ ​«mums»​ ​jāpatur​ ​trīs.»​ ​Lembergs​ ​piekrita,​ ​taču 
vēlējās​ ​par​ ​to​ ​kaut​ ​ko​ ​samaksāt,​ ​lai​ ​nebūtu​ ​tā,​ ​ka​ ​vienā​ ​jaukā​ ​brīdī​ ​kāds​ ​atnāks​ ​un​ ​teiks 
—​ ​a​ ​kā​ ​tu​ ​te​ ​nokļuvi?​ ​Šlesers​ ​sacīja,​ ​ka​ ​«kopīgiem​ ​spēkiem​ ​ir​ ​jāatrod,​ ​lai​ ​tā​ ​cena​ ​ir 
zemāka,​ ​bet​ ​tik,​ ​cik​ ​vajadzēs​ ​naudu,​ ​mēs​ ​sakārtosim». 

9. Līdzīgi​ ​kā​ ​Satiksmes​ ​ministrijā,​ ​arī​ ​Rīgas​ ​domē​ ​Šlesers​ ​kala​ ​plānus​ ​“saviem 
projektiem”,​ ​liecina​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas.​ ​2009.​ ​gada​ ​decembrī​ ​viņš​ ​ar​ ​​Lattelecom 
vadītāju​ ​Juri​ ​Gulbi​ ​sprieda,​ ​kā​ ​sakārtot​ ​jautājumus​ ​Rīgā.​ ​Esot​ ​nepieciešams​ ​vienots 
menedžments,​ ​citādi​ ​katrs​ ​darot​ ​kaut​ ​ko​ ​savu.​ ​«Uzliekam​ ​tādu​ ​ilgtermiņa​ ​programmu, 

7 



jo​ ​Rīgas​ ​dome,​ ​ja​ ​šoreiz​ ​mēs​ ​varam​ ​sapakot,​ ​nu,​ ​tad​ ​tas​ ​ir​ ​kaut​ ​kas​ ​liels,»​ ​sacīja 
Šlesers.​ ​Abi​ ​sprieda​ ​arī​ ​par​ ​​LMT​​ ​un​ ​​Lattelecom​​ ​nākotni.​ ​«Nu,​ ​atdodam​ ​viņiem​ ​to 
LMT​,​ ​uztaisām​ ​dīlu,​ ​kā​ ​mēs​ ​savācam​ ​​Lattelecom​,»​ ​saka​ ​Šlesers.  

10. Tolaik​ ​Šlesers​ ​ar​ ​dažādām​ ​amatpersonām​ ​un​ ​uzņēmējiem​ ​sprieda​ ​arī​ ​par​ ​Rīgas 
pašvaldības​ ​kapitālsabiedrību​ ​nākotni.​ ​Darba​ ​kārtībā​ ​bija​ ​jautājumi​ ​par​ ​pašvaldības 
kopuzņēmumu​ ​veidošanu,​ ​būtiskas​ ​jomas​ ​nododot​ ​politiķu​ ​izvēlētiem​ ​privātiem 
partneriem.​ ​Piemēram,​ ​tikai​ ​valdības​ ​pārstāvju​ ​iejaukšanās​ ​apturēja​ ​​Rīgas​ ​Siltuma 
kopuzņēmuma​ ​veidošanu​ ​ar​ ​kompāniju​ ​​Dalkia. 

11. Kā​ ​valsts​ ​amatpersonas​ ​Ainārs​ ​Šlesers​ ​un​ ​Aivars​ ​Lembergs​ ​arī​ ​rūpējušies​ ​par​ ​dažādu 
valsts​ ​kapitālsabiedrību​ ​līgumiem​ ​​ ​ar​ ​medijiem,​ ​aiz​ ​kuriem​ ​vīd​ ​viņu​ ​pašu​ ​slēptas 
intereses.​ ​Līgums​ ​ar​ ​​Mediju​ ​namu​​ ​kā​ ​nosacījums​ ​figurē​ ​2010.​ ​gada​ ​rudenī​ ​pirms 
basojuma​ ​par​ ​jauno​ ​Rīgas​ ​brīvostas​ ​valdes​ ​priekšsēdētāju.​ ​Toreiz​ ​Šlesers​ ​pēc 
ievēlēšanas​ ​Saeimā​ ​savā​ ​vietā​ ​Rīgas​ ​brīvostas​ ​vadībā​ ​vēlējās​ ​atstāt​ ​Andri​ ​Ameriku, 
bet​ ​tam​ ​vajadzēja​ ​ZZS​ ​atbalstu.​ ​Lemberga​ ​nosacījums​ ​bijis​ ​slēgt​ ​līgums​ ​ar​ ​​Mediju 
namu​​ ​un​ ​piedāvāt​ ​kādas​ ​vietiņas​ ​cilvēkiem​ ​pašvaldības​ ​uzņēmumos,​ ​tā​ ​​Rīdzenē 
stāstīja​ ​sarunu​ ​starpnieks,​ ​ZZS​ ​pārstāvis​ ​brīvostā​ ​Viesturs​ ​Silenieks.​ ​Aivars​ ​Lembergs 
rūpējies​ ​arī​ ​par​ ​citu​ ​valstij​ ​piederošo​ ​kapitālsabiedrību​ ​reklāmas​ ​naudu​ ​​Mediju 
namam​.​ ​Kā​ ​redzams​ ​no​ ​sarunām,​ ​līgums​ ​prasīts​ ​gan​ ​no​​ ​airBaltic​,​ ​gan​ ​no 
nacionalizētās​ ​​Parex​​ ​bankas.​ ​Lembergs,​ ​Šlesers​ ​un​ ​Ameriks​ ​vienā​ ​no​ ​sarunām​ ​2010. 
gada​ ​nogalē​ ​vienojas,​ ​kā​ ​līdzvērtīgi​ ​sadalīs​ ​Rīgas​ ​brīvostas​ ​reklāmas​ ​naudu. 
«Vienosimies​ ​tā​ ​—​ ​​Dienai​​ ​un​ ​​Mediju​ ​namam​​ ​ir​ ​vienāds​ ​cipars,»​ ​ierosina​ ​Šlesers,​ ​bet 
Lembergs​ ​atbild:​ ​«Vo!​ ​Tādu​ ​es​ ​atbalstītu.»​ ​Savukārt​ ​citā​ ​reizē​ ​Šlesers​ ​runā​ ​arī​ ​par​ ​to, 
kā​ ​jācenšas​ ​dažādu​ ​valsts​ ​un​ ​pašvaldības​ ​avotu​ ​finansējumu​ ​piesaistīt​ ​​Dienai​,​ ​lai​ ​segtu 
tās​ ​zaudējumus.​ ​2011.​ ​gada​ ​janvārī​ ​Šlesers​ ​stāsta​ ​Ralfam​ ​Kļaviņam,​ ​ka​ ​​Dienā​​ ​var 
maksimāli​ ​«samazināt​ ​izdevumus,​ ​bet​ ​tad​ ​ir​ ​jāpieliek​ ​klāt​ ​—​ ​ko​ ​var​ ​dome​ ​pielikt,​ ​ko 
var​ ​​Dzelzceļš​,​ ​ko​ ​var​ ​​Boltiks​,​ ​ko​ ​var​ ​vēl​ ​kāds».​ ​«Mērķis​ ​ir​ ​tāds,​ ​lai​ ​mīnuss​ ​varētu​ ​tikt 
nosegts​ ​ar​ ​kaut​ ​kādiem​ ​citiem​ ​līdzekļiem.​ ​Galvenais,​ ​lai​ ​nav​ ​jāliek​ ​iekšā.»​ ​No 
Rīdzenes​​ ​sarunām​ ​ir​ ​skaidrs​ ​—​ ​slēptā​ ​veidā​ ​jau​ ​kopš​ ​2009.​ ​gada​ ​oligarhi​ ​iegādājušies 
koncernu​ ​​Diena.​​ ​«Mums​ ​ir​ ​​Diena​,​ ​ir​ ​​Dienas​ ​Bizness​,​ ​Aivaram​ ​ir​ ​​Neatkarīgā​,»​ ​Šlesers 
stāsta​ ​Vilim​ ​Krištopānam​ ​pirms​ ​10.​ ​Saeimas​ ​vēlēšanām. 

12. Par​ ​savu,​ ​nevis​ ​sabiedrības​ ​labumu,​ ​valsts​ ​amatpersonas​ ​​Rīdzenē​​ ​rūpējas​ ​arī 
apspriežot​ ​augstu​ ​valsts​ ​amatpersonu​ ​iecelšanu​ ​vai​ ​atcelšanu​ ​no​ ​amatiem.​ ​Piemēram, 
2010.​ ​gada​ ​aprīlī​ ​Ainārs​ ​Šlesers​ ​ar​ ​ministru​ ​Jāni​ ​Dūklavu​ ​apspriež​ ​ģenerālprokurora 
Jāņa​ ​Maizīša​ ​kandidatūras​ ​izgāšanu​ ​Saeimas​ ​balsojumā.​ ​«​Aivars​ ​nodemonstrēja 
spēku​ ​un​ ​iedeva​ ​pa​ ​rīkli​ ​ģenerālprokuroram,»​ ​komentē​ ​Šlesers.​ ​2010.​ ​gada​ ​martā 
Lembergs​ ​ar​ ​Šleseru​ ​apspriež​ ​politisko​ ​situāciju​ ​un​ ​Šlesers​ ​secina,​ ​ka​ ​nevēlas​ ​pirms 
vēlēšanām​ ​atgriezties​ ​ministra​ ​amatā:​ ​«Būt​ ​valdībā​ ​un​ ​vienkārši​ ​iet​ ​uz​ ​darbu​ ​—​ ​tas 
nafig​ ​nav​ ​vajadzīgs,»​ ​labāk​ ​opozīcijā​ ​brīvi​ ​rīkoties,​ ​nevis​ ​«tur,​ ​kur​ ​tevi​ ​drāž​ ​visu 
laiku».​ ​​ ​Pēc​ ​10.​ ​Saeimas​ ​vēlēšanām​ ​pie​ ​līdzīga​ ​secinājuma​ ​ir​ ​nonācis​ ​arī​ ​pats 
Lembergs,​ ​kurš​ ​Šleseram​ ​atzīst,​ ​ka​ ​nemaz​ ​neesot​ ​gribējis,​ ​lai​ ​ZZS​ ​uzvar​ ​vēlēšanās: 
«A​ ​nahren​ ​man​ ​tas​ ​vajadzīgs!»,​ ​jo​ ​viņš​ ​jau​ ​pats​ ​neesot​ ​«idiots»,​ ​lai​ ​uzņemtos​ ​premjera 
pienākumus.​ ​Šajā​ ​sarunā​ ​2010.​ ​gada​ ​oktobrī​ ​Šlesers​ ​ar​ ​Lembergu​ ​arī​ ​spriež,​ ​kā 

8 



nomainīt​ ​prezidentu.​ ​«Tev​ ​jānozīmē​ ​prezidents,»​ ​Lembergam​ ​liek​ ​priekšā​ ​Šlesers,​ ​jo 
Valdis​ ​Zatlers​ ​esot​ ​«nahuj​ ​jāvāc​ ​nost».​ ​Abi​ ​apspriež​ ​iespējamos​ ​kandidātus​ ​un​ ​Šlesers 
mudina​ ​Lembergu​ ​izvēlēties​ ​kādu​ ​jau​ ​pārbaudītu​ ​cilvēku​ ​no​ ​savu​ ​politiķu​ ​vidus:​ ​«Tev 
ir​ ​savs​ ​prezidents,​ ​kurš​ ​X​ ​stundā​ ​varēs​ ​tev​ ​palīdzēt».​ ​No​ ​sarunām​ ​skaidrs,​ ​ka​ ​Zatlers 
abu​ ​uzticību​ ​nav​ ​attaisnojis.​ ​Lembergs​ ​vienā​ ​no​ ​sarunām​ ​2010.​ ​gada​ ​martā​ ​saka,​ ​ka 
varētu​ ​pats​ ​startēt​ ​Saeimas​ ​vēlšanās​ ​un​ ​saņemt​ ​lielu​ ​balsu​ ​skaitu:​ ​«Un​ ​zini,​ ​ko​ ​es 
pirmo​ ​izdrāztu?​ ​Zatleru​ ​noņemtu!»​ ​saka​ ​Lembergs.​ ​Abu​ ​sarunās​ ​tiek​ ​piesaukti​ ​arī 
senāki​ ​laiki​ ​—​ ​Lembergs​ ​2011.​ ​gada​ ​februārī​ ​stāsta​ ​Šleseram,​ ​ka​ ​Valsts​ ​prezidenta 
Gunta​ ​Ulmaņa​ ​pārvēlēšanu​ ​uz​ ​otro​ ​termiņu​ ​savulaik​ ​esot​ ​nodrošinājis​ ​tieši​ ​viņš​ ​ar 
Andri​ ​Šķēli:​ ​«Un​ ​tur​ ​bija​ ​zināms​ ​budžetiņš​ ​—​ ​ne​ ​jau​ ​par​ ​skaistām​ ​acīm.​ ​Ulmanim 
vajadzētu​ ​Andrim,​ ​bļaģ,​ ​visu​ ​laiku​ ​roku​ ​bučot,​ ​bļaģ...» 

Secinājums:​​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunās​ ​ir​ ​saskatāmas​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmes,​ ​proti,​ ​augstu​ ​valsts 
amatpersonu​ ​varas​ ​izmantošana​ ​savtīgās​ ​interesēs​ ​un​ ​šādi​ ​iespējamie​ ​noziegumi​ ​— 
ļaunprātīga​ ​dienesta​ ​stāvokļa​ ​izmantošana,​ ​neatļauti​ ​mantiskie​ ​darījumi,​ ​amatpersonām 
noteikto​ ​ierobežojumu​ ​pārkāpšana​ ​un​ ​nepatiesu​ ​ziņu​ ​norādīšana​ ​amatpersonu​ ​deklarācijās. 
Tāpat​ ​sarunas​ ​apliecina,​ ​ka​ ​valsts​ ​amatpersonas​ ​rīkojas​ ​un​ ​spriež​ ​valstiskos​ ​jautājumos​ ​tā,​ ​it 
kā​ ​kārtotu​ ​savas​ ​privātas​ ​lietas​ ​un​ ​valsts​ ​būtu​ ​viņu​ ​interešu​ ​apmierināšanas​ ​instruments. 
  

9 



Par​ ​krimināllietas​ ​izbeigšanu 
Jautājumā​ ​par​ ​“oligarhu​ ​lietas”​ ​izbeigšanas​ ​faktoriem​ ​varam​ ​paskaidrot​ ​sekojošo: 

1. No​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunām,​ ​kuru​ ​saturs​ ​ir​ ​kļuvis​ ​zināms​ ​IR​ ​redakcijai,​ ​veidojas​ ​pārliecinošs 
priekšstats​ ​par​ ​valsts​ ​amatpersonu​ ​slēptām​ ​īpašumtiesībām,​ ​atrašanos​ ​interešu 
konfliktā,​ ​neatļautu​ ​labumu​ ​gūšanu,​ ​kā​ ​arī​ ​nepatiesu​ ​ziņu​ ​sniegšanu​ ​amatpersonas 
deklārācijā.​ ​Taču​ ​daudzi​ ​būtiski​ ​apstākļi,​ ​ko​ ​atklāj​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas,​ ​nav​ ​vispār 
pieminēti​ ​lēmumā​ ​par​ ​kriminālprocesa​ ​izbeigšanu​ ​vai​ ​interpretēti​ ​kā​ ​nepietiekami 
pierādījumi. 

2. Tā​ ​kā​ ​medijiem​ ​un​ ​plašākai​ ​sabiedrībai​ ​ir​ ​liegta​ ​iespēja​ ​iepazīties​ ​ar​ ​kriminālprocesa 
materiāliem,​ ​mums​ ​trūkst​ ​informācijas,​ ​lai​ ​vērtētu​ ​visu​ ​savākto​ ​pierādījumu​ ​kopumu, 
taču​ ​no​ ​mums​ ​zināmās​ ​informācijas​ ​secinām,​ ​ka​ ​​izmeklēšanas​ ​izbeigšana​ ​pirmstiesas 
stadijā​ ​ir​ ​nepamatota​ ​un​ ​neatbilst​ ​sabiedrības​ ​interesēm​ ​apkarot​ ​augsta​ ​līmeņa 
sistēmisku​ ​korupciju​.  

3. Mums​ ​nav​ ​zināmi​ ​patiesie​ ​iemesli,​ ​kuru​ ​dēļ​ ​KNAB​ ​un​ ​prokuratūra​ ​“oligarhu​ ​lietu”​ ​ir 
izbeigusi,​ ​taču​ ​pieejamās​ ​informācijas​ ​kopums​ ​liek​ ​domāt,​ ​ka​ ​izšķiroši​ ​faktori​ ​varētu 
būt​ ​kompetences​ ​un​ ​resursu​ ​trūkums,​ ​nepieļaujama​ ​nolaidība​ ​vai​ ​prettiesiska 
izmekēšanas​ ​ietekmēšana. 

4. Aicinām​ ​Komisiju​ ​rūpīgi​ ​izvērtēt​ ​krimināllietas​ ​materiālus​ ​un​ ​sniegt​ ​sabiedrībai 
iespējami​ ​pilnīgu​ ​pārskatu​ ​par​ ​faktiem​ ​—​ ​savākto​ ​pierādījumu​ ​kvalitāti​ ​un 
pietiekamību​ ​lietas​ ​iztiesāšanai.​ ​Tāpat​ ​aicinām​ ​Komisiju​ ​​izvērtēt​ ​likumdevēja​ ​rīcībā 
esošās​ ​iespējas​ ​padarīt​ ​šī​ ​kriminālprocesa​ ​materiālus​ ​publiski​ ​pieejamus​ ​žurnālistiem 
un​ ​sabiedrībai​,​ ​ņemot​ ​vērā​ ​“oligarhu​ ​lietas”​ ​nozīmīgumu. 

Secinājums:​​ ​​“Oligarhu​ ​lietas”​ ​nepamatota​ ​izbeigšana​ ​nopietni​ ​apēno​ ​sabiedrības​ ​uzticību 
KNAB​ ​un​ ​prokuratūras​ ​darbam,​ ​tāpēc​ ​aicinām​ ​Komisiju​ ​izvērtēt​ ​šo​ ​institūciju​ ​amatpersonu, 
tajā​ ​skaitā​ ​augstākās​ ​vadības​ ​atbildību.​ ​KNAB​ ​iepriekšējais​ ​vadītājs​ ​jau​ ​ir​ ​zaudējis​ ​amatu, 
savukārt​ ​attiecībā​ ​uz​ ​ģenerālprokuroru​ ​aicinām​ ​Komisiju​ ​​izvērtēt,​ ​vai​ ​nav​ ​pamats 
amatpersonas​ ​atlaišanai​ ​sakarā​ ​ar​ ​nolaidību,​ ​kā​ ​rezultāta​ ​iestājušās​ ​būtiski​ ​kaitīgas​ ​sekas 
(Prokuratūras​ ​likuma​ ​41.1​ ​panta​ ​ceturtā​ ​daļa). 
 
 

  

10 



Izvērtēt​ ​saistībā​ ​ar​ ​krimināllietu​ ​izskanējušo​ ​informāciju​ ​par​ ​iespējamu​ ​valsts 
nacionālās​ ​drošības​ ​apdraudējumu 

Vērtējot​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​kopumu,​ ​vēršam​ ​Komisijas​ ​uzmanību​ ​uz​ ​vairākiem​ ​riska​ ​faktoriem 
nacionālajai​ ​drošībai​ ​un​ ​paskaidrojam​ ​sekojošo: 

1. Politiķi,​ ​kuri​ ​strādā​ ​savās,​ ​nevis​ ​sabiedrības​ ​interesēs,​ ​ir​ ​apdraudējums​ ​valsts​ ​drošībai, 
jo​ ​izšķirošā​ ​brīdī​ ​jeb​ ​“X​ ​stundā”,​ ​kā​ ​to​ ​sarunās​ ​nosauc​ ​Ainārs​ ​Šlesers,​ ​domās​ ​par​ ​sevi, 
nevis​ ​valsti.​ ​Jau​ ​iepriekš​ ​aprakstītās​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmes​ ​sarunās​ ​liecina​ ​par 
šādu​ ​draudu. 

2. Politiķi,​ ​kuriem​ ​var​ ​inkriminēt​ ​noziedzīgu​ ​darbību,​ ​ir​ ​apdraudējums​ ​valsts​ ​drošībai​,​ ​jo 
viņus​ ​citu​ ​valstu​ ​drošības​ ​dienesti​ ​var​ ​pakļaut​ ​šantāžai.​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas​ ​deva​ ​pamatu 
ierosināt​ ​krimināllietu​ ​un​ ​veikt​ ​ilgstošu​ ​izmeklēšanu.​ ​Pašas​ ​parlamentārās 
izmeklēšanas​ ​komisijas​ ​izveidošana​ ​un​ ​tai​ ​noformulētie​ ​uzdevumi​ ​ir​ ​apliecinājums 
faktam,​ ​ka​ ​sarunās​ ​ietvertās​ ​kriminālpārkāpumu​ ​pazīmes​ ​vēl​ ​nav​ ​līdz​ ​galam 
izvērtētas.​ ​Līdz​ ​ar​ ​to​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas​ ​liecina,​ ​ka​ ​politiķu​ ​šantažēšana,​ ​izmantojot 
viņu​ ​iespējamo​ ​līdzdalību​ ​kriminālnoziegumos,​ ​ir​ ​bijis​ ​un​ ​vēl​ ​aizvien​ ​var​ ​būt 
potenciāls​ ​drauds​ ​valsts​ ​drošībai. 

3. Politiķi,​ ​kuru​ ​biznesa​ ​intereses​ ​ir​ ​atkarīgas​ ​no​ ​citas​ ​valsts​ ​valdības​ ​labvēlības,​ ​ir 
apdraudējums​ ​valsts​ ​drošībai​,​ ​jo​ ​viņi​ ​kļūst​ ​ietekmējami.​ ​2010.​ ​decembrī​ ​Ainārs 
Šlesers​ ​ar​ ​​Rīgas​ ​tirdzniecības​ ​ostas​​ ​vadītāju​ ​Ralfu​ ​Kļaviņu​ ​sprieda​ ​par​ ​kopuzņēmuma 
dibināšanu​ ​ar​ ​Krievijas​ ​miljardieri​ ​Dmitriju​ ​Mazepinu,​ ​lai​ ​kopā​ ​celtu​ ​minerālmēslu 
termināli​ ​Kundziņsalā.​ ​No​ ​sarunas​ ​izriet,​ ​ka​ ​projekta​ ​virzība​ ​ir​ ​atkarīga​ ​no 
visaugstākā​ ​līmeņa​ ​Krievijas​ ​politiķiem​ ​—​ ​Mazepins​ ​par​ ​to​ ​ticies​ ​ar​ ​Krievijas 
vicepremjeru​ ​Sečinu.​ ​2011.​ ​gada​ ​februārī​ ​notikušā​ ​sarunā​ ​Šlesers​ ​pamāca​ ​Kļaviņu,​ ​kā 
runāt​ ​ar​ ​Rīgas​ ​domes​ ​Mājokļu​ ​un​ ​vides​ ​komitejas​ ​vadītāju​ ​Vjačeslavu​ ​Stepaņenko​ ​par 
atļauju​ ​piešķiršanu​ ​Kundziņsalas​ ​minerālmēslu​ ​termināļa​ ​projektam:​ ​«Tu​ ​pasaki​ ​— 
tas​ ​ir​ ​projekts,​ ​par​ ​kuru​ ​Putins​ ​teica,​ ​ka​ ​šis​ ​ir​ ​ļoti​ ​svarīgs​ ​projekts».​ ​Šāda​ ​politiķu 
finansiāla​ ​atkarība​ ​no​ ​Krievijas​ ​valdības​ ​ir​ ​tiešs​ ​drauds​ ​nacionālajai​ ​drošībai. 

Secinājums:​​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunās​ ​ir​ ​saskatāmi​ ​draudi​ ​nacionālajai​ ​drošībai,​ ​kurus​ ​radījušas 
sarunu​ ​dalībnieku​ ​personiskās​ ​intereses​ ​un​ ​iespējamie​ ​likumpārkāpumi.​ ​Aicinām​ ​Komisiju 
izvērtēt,​ ​cik​ ​aktuāli​ ​un​ ​tieši​ ​šie​ ​draudi​ ​ir​ ​pašreizējā​ ​brīdī. 
 
 
  

11 



Par​ ​iespējamiem​ ​Satversmes​ ​pārkāpumiem​ ​un,​ ​iespējams,​ ​prettiesisku​ ​manipulāciju​ ​ar 
sabiedrisko​ ​viedokli,​ ​izmantojot​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzekļus. 
Vērtējot​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas​ ​kontekstā​ ​ar​ ​iespējamu​ ​Satversmes​ ​un​ ​demokrātijas​ ​graušanu, 
vēlamies​ ​paskaidrot​ ​sekojošo: 

1. Satversmes​ ​2.pants​ ​nosaka,​ ​ka​ ​«Latvijas​ ​valsts​ ​suverēnā​ ​vara​ ​pieder​ ​Latvijas​ ​tautai». 
Jau​ ​iepriekš​ ​apskatītās​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmes​ ​"oligarhu​ ​lietā"​ ​skaidri​ ​liecina​ ​par​ ​šī 
panta​ ​pārkāpšanu,​ ​jo​ ​​sarunās​ ​iesaistītās​ ​amatpersonas​ ​cenšas​ ​izmantot​ ​valsti​ ​nevis 
Latvijas​ ​tautas,​ ​bet​ ​gan​ ​savās​ ​privātās​ ​interesēs,​ ​un​ ​līdz​ ​ar​ ​to​ ​atņemt​ ​tautai​ ​varu.​​ ​Tā​ ​kā 
ierakstu​ ​veikšanas​ ​laikā​ ​daži​ ​sarunu​ ​dalībnieki​ ​—​ ​Ainārs​ ​Šlesers​ ​un​ ​Jānis​ ​Urbanovičs 
—​ ​bija​ ​Saeimas​ ​deputāti,​ ​tas​ ​ir​ ​arī​ ​Satversmes​ ​18.​ ​panta​ ​jeb​​ ​deputāta​ ​svinīgā​ ​solījuma 
«Latvijas​ ​tautas​ ​priekšā​ ​zvēru​ ​(svinīgi​ ​solu)​ ​būt​ ​uzticīgs​ ​Latvijai,​ ​stiprināt​ ​tās 
suverentitāti»​ ​​pārkāpums​. 

2. Rīdzenes​​ ​sarunās​ ​redzami​ ​arī​ ​centieni​ ​prettiesiski​ ​manipulēt​ ​ar​ ​sabiedrisko​ ​viedokli, 
izmantojot​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzekļus.​ ​Elektronisko​ ​plašsaziņas​ ​līdzekļu​ ​likums​ ​(24. 
panta​ ​1.​ ​un​ ​2.daļa)​ ​nosaka:​ ​«Elektroniskie​ ​plašsaziņas​ ​līdzekļi​ ​ir​ ​brīvi​ ​un​ ​neatkarīgi 
programmu​ ​un​ ​raidījumu​ ​veidošanā​ ​un​ ​izplatīšanā,​ ​kā​ ​arī​ ​savā​ ​redakcionālajā 
darbībā»,​ ​kā​ ​arī​ ​elektroniskie​ ​plašsaziņas​ ​līdzekļi​ ​«aizstāv​ ​neatkarīgas,​ ​demokrātiskas 
un​ ​tiesiskas​ ​Latvijas​ ​valsts​ ​ideju»​ ​un​ ​«darbojas​ ​Latvijas​ ​sabiedrības​ ​interesēs». 
"Oligarhu​ ​lietas"​ ​ietvaros​ ​ierakstītajās​ ​sarunās​ ​​atkārtoti​ ​parādās​ ​valsts​ ​amatpersonu 
gatavība​ ​šos​ ​likuma​ ​pantus​ ​pārkāpt,​ ​iejaucoties​ ​elektronisko​ ​plašsaziņas​ ​līdzekļu 
neaktarībā​,​ ​panākot,​ ​lai​ ​tie​ ​rīkojas​ ​atsevišķu​ ​ietekmīgu​ ​personu,​ ​nevis​ ​sabiedrības 
interesēs,​ ​un​ ​līdz​ ​ar​ ​to​ ​graujot​ ​demokrātiskas​ ​un​ ​tiesiskas​ ​Latvijas​ ​valsts​ ​ideju.  

3. "Gribam​ ​konsolidēt​ ​valsti,​ ​vajag​ ​konsolidēt​ ​medijus",​ ​​Rīdzenē​​ ​ierakstītā​ ​sarunā 
norāda​ ​Ainārs​ ​Šlesers,​ ​bet​ ​citā,​ ​ka​ ​«LNT​ ​mums​ ​ir​ ​tiešais​ ​kanāls.​ ​LTV​ ​varam 
nodrošināt​ ​ziņojumus».​ ​Aivars​ ​Lembergs​ ​pēc​ ​10.​ ​Saeimas​ ​vēlēšanām​ ​saka,​ ​ka​ ​«to 
televīziju​ ​daudzmaz​ ​sakārtoja,​ ​valsts​ ​televīziju».​ ​Sarunā​ ​ar​ ​Vili​ ​Krištopanu​ ​pirms 
10.Saeimas​ ​vēlēšanām​ ​Ainārs​ ​Šlesers​ ​nosauc​ ​arī​ ​Pirmo​ ​Baltijas​ ​kanālu​ ​par​ ​draudzīgu 
mediju.​ ​Šajā​ ​pašā​ ​sarunā​ ​arī​ ​tiek​ ​skaidri​ ​pateikts,​ ​ka​ ​šādas​ ​ietekmes​ ​mērķis​ ​ir 
demokrātiskas​ ​valsts​ ​pamatu​ ​graušana.​ ​Kad​ ​Šlesers​ ​par​ ​sabiedriskajiem​ ​medijiem 
saka,​ ​ka​ ​«ir​ ​vienkārši​ ​jāpārņem​ ​un​ ​jāuztaisa​ ​normāla​ ​vertikāle»,​ ​Krištopans​ ​atbild​ ​— 
«tā​ ​kā​ ​Krievijā».​ ​Lieki​ ​atgādināt,​ ​ka​ ​sabiedrības​ ​pakļaušana​ ​autoritāram​ ​režīmam 
Krievijā​ ​sākās​ ​tieši​ ​ar​ ​mediju​ ​pakļaušanu.​ ​Kā​ ​rakstīts​ ​vadošās​ ​domnīcas​ ​​Freedom 
House​​ ​šogad​ ​publicētajā​ ​ziņojumā​ ​​Breaking​ ​Down​ ​Democracy:​ ​Goals,​ ​Strategies, 
and​ ​Methods​ ​of​ ​Modern​ ​Authoritarians​ ​​(Demokrātijas​ ​sagraušana:​ ​moderno​ ​autoritāro 
valdnieku​ ​mērķi,​ ​stratēģijas​ ​un​ ​metodes),​ ​«kļūstot​ ​par​ ​prezidentu​ ​starp​ ​Putina 
pirmajiem​ ​mērķiem​ ​bija​ ​nodrošināt​ ​varu​ ​pār​ ​ietekmīgākajiem​ ​medijiem​ ​— 
nacionālajām​ ​televīzijas​ ​stacijām». 
(​https://freedomhouse.org/report/modern-authoritarianism-press-freedom​) 

4. Saeima​ ​2011.​ ​gada​ ​22.​ ​septembrī​ ​pieņēma​ ​grozījumus​ ​likumā​ ​​Par​ ​presi​ ​un​ ​citiem 
masu​ ​informācijas​ ​līdzekļiem​,​ ​nosakot:​ ​«Masu​ ​informācijas​ ​līdzekļu​ ​dibinātājiem​ ​un 
īpašniekiem,​ ​kuri​ ​ir​ ​kapitālsabiedrības,​ ​ir​ ​pienākums​ ​Komerclikumā​ ​noteiktajos 
gadījumos​ ​un​ ​kārtībā​ ​informēt​ ​komercreģistra​ ​iestādi​ ​par​ ​to​ ​patiesajiem​ ​labuma 

12 

https://freedomhouse.org/report/modern-authoritarianism-press-freedom


guvējiem.»​ ​(10.​2​​ ​pants)​ ​Likuma​ ​grozījumi​ ​stājās​ ​spēkā​ ​2011.​ ​gada​ ​20.oktobrī​ ​un​ ​no​ ​tā 
brīža​ ​mediju​ ​uzņēmumu​ ​dalībniekiem,​ ​kuri​ ​atbilda​ ​preses​ ​likuma​ ​grozījumu​ ​un​ ​tajā 
laikā​ ​spēkā​ ​esošā​ ​Komerclikuma​ ​17.​1​​ ​panta​ ​—​ ​Atklāšanas​ ​pienākums​ ​—​ ​kritērijiem, 
bija​ ​pienākums​ ​informēt​ ​komercreģistra​ ​iestādi​ ​par​ ​uzņēmuma​ ​patiesā​ ​labuma 
guvējiem. 

5. No​ ​​Rīdzenē​​ ​ierakstītajām​ ​sarunām​ ​ir​ ​skaidrs,​ ​ka​ ​a/s​ ​​Diena​​ ​akciju​ ​kontrolpaketes 
iegādi​ ​no​ ​zviedru​ ​koncerna​ ​​Bonnier​​ ​finansēja​ ​uzņēmums​ ​​Rīgas​ ​Tirdzniecības​ ​osta 
(​RTO​).​ ​Sarunā​ ​ar​ ​​RTO​​ ​vadītāju​ ​Ralfu​ ​Kļaviņu​ ​2009.​ ​gada​ ​novembrī​ ​Ainārs​ ​Šlesers 
norāda,​ ​ka​ ​uzņēmumam​ ​būs​ ​jāatbalsta​ ​​Diena​,​ ​uz​ ​ko​ ​Kļaviņš​ ​atbild:​ ​«ja​ ​ir​ ​vajadzīgs 
tam​ ​mediju​ ​projektam,​ ​nu,​ ​tad​ ​O.K.,​ ​tad​ ​jāvērtē,​ ​vai​ ​varēsim​ ​samaksāt​ ​visas 
dividendes».​ ​Savukārt​ ​2010.​ ​gada​ ​oktobrī​ ​Kļaviņš​ ​atgādina​ ​Šleseram,​ ​kā​ ​​Dienas 
pirkšana​ ​finansēta:​ ​«Caur​ ​​Jaunrīgu​ ​​ir​ ​aizgājuši​ ​5…​ ​eiro.​ ​Un​ ​otri​ ​5​ ​caur​ ​​RTO​.​ ​Kopā​ ​tie 
ir​ ​desmit»,​ ​viņš​ ​saka.​ ​«Mēs​ ​esam​ ​samaksājuši​ ​vieninieku​ ​—​ ​šitiem​ ​britu​ ​draugiem. 
400​ ​mēs​ ​samaksājām​ ​Aleksandra​ ​kantorim​ ​un​ ​0,6​ ​apmēram​ ​Mišam».​ ​Var​ ​secināt,​ ​ka 
jau​ ​2009.​ ​gada​ ​darījuma​ ​brīdī​ ​faktiskais​ ​pircējs​ ​bija​ ​​RTO​,​ ​kas​ ​samaksājis 
Aleksandram​ ​Tralmakam​ ​un​ ​britu​ ​Roulendu​ ​ģimenei​ ​ievērojamas​ ​summas​ ​par 
gatavību​ ​piesegt​ ​​RTO​​ ​līdzdalību.​ ​Pēc​ ​tam​ ​par​ ​​Dienas​​ ​un​ ​ar​ ​to​ ​saistīto​ ​uzņēmumu 
īpašnieku​ ​kļuva​ ​Viesturs​ ​Koziols,​ ​kurš​ ​sarunā​ ​ar​ ​Šleseru​ ​2010.​ ​gada​ ​vasarā​ ​stingri 
iestājas​ ​pret​ ​​RTO​​ ​kā​ ​​Dienas​​ ​īpašnieka​ ​legalizēšanu:​ ​«Ainār,​ ​tas​ ​mums​ ​neder,​ ​mums 
nevajag,​ ​ka​ ​​Rīgas​ ​Tirdzniecības​ ​osta​​ ​ir​ ​īpašnieks​ ​šajā​ ​ķēdē,​ ​tas​ ​ir​ ​dirsā…»​ ​No​ ​2010. 
gada​ ​sarunas​ ​starp​ ​Koziolu​ ​un​ ​Šleseru​ ​par​ ​īpašumtiesību​ ​pārdali​​ ​rodas​ ​nepārprotams 
priekšstats,​ ​ka​ ​faktiskie​ ​līdzīpašnieki​ ​​Dienā​​ ​ir​ ​gan​ ​Ainārs​ ​Šlesers,​ ​gan​ ​Andris​ ​Šķēle, 
gan​ ​Aivars​ ​Lembergs:​ ​​«20,​ ​24,​ ​36,​ ​20​ ​—​ ​tas​ ​ir​ ​Ralfs,​ ​tas​ ​ir​ ​Andris,​ ​tas​ ​ir​ ​Aivars»,​ ​un 
šajā​ ​pašā​ ​sarunā​ ​abi​ ​apspriež​ ​arī​ ​Šķēles​ ​un​ ​Lemberga​ ​daļu​ ​izpirkšanu.​ ​Sarunas 
dalībnieki​ ​arī​ ​skaidri​ ​apzinās,​ ​ka​ ​patieso​ ​īpašnieku​ ​atklāšana​ ​kaitētu​ ​​Dienai​​ ​kā 
medijam,​ ​un​ ​šo​ ​jautājumu​ ​vairākkārt​ ​apspriež.​ ​Piemēram,​ ​pēc​ ​2010.​ ​gada​ ​Saeimas 
vēlēšanām​ ​Koziols​ ​Šleseram​ ​saka:​ ​«Ja​ ​to​ ​avīzi​ ​taisa​ ​kā​ ​rupju​ ​partijas​ ​ruporu​ ​vai​ ​divu 
trīs,​ ​četru​ ​cilvēku​ ​ruporu,​ ​tad​ ​mums​ ​jārēķinās,​ ​ka​ ​ekonomiski​ ​to​ ​izvilkt​ ​nav 
iespējams.»​ ​Citā​ ​sarunā​ ​viņš​ ​norādā:​ ​«nav​ ​jēgas​ ​no​ ​partijas​ ​avīzes,​ ​kurai​ ​ir​ ​maza 
auditorija.​ ​Jo​ ​Aivaram​ ​no​ ​tās​ ​​Neatkarīgās​​ ​—​ ​nu​ ​nav​ ​baigā​ ​ietekme,​ ​visi​ ​ņirdz​ ​par 
Neatkarīgo​.» 

6. RTO​ ​​kā​ ​​Dienas​​ ​īpašnieks​ ​parādās​ ​tikai​ ​2012.​ ​gada​ ​februārī,​ ​tātad​ ​vairākus​ ​mēnešus 
pēc​ ​tam,​ ​kas​ ​spēkā​ ​stājās​ ​likuma​ ​​Par​ ​presi​ ​un​ ​citu​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzekļu 
grozījumi​ ​par​ ​patiesā​ ​labuma​ ​guvēja​ ​atklāšanu.​ ​Tikai​ ​2016.​ ​gadā​ ​starp​ ​​RTO 
īpašniekiem​ ​parādās​ ​ar​ ​Šleseru​ ​un​ ​Šķēli​ ​atklāti​ ​saistīti​ ​uzņēmumi.​ ​Lembergs​ ​nekur 
oficiāli​ ​nav​ ​parādījies​ ​ne​ ​tobrīd,​ ​ne​ ​vēlāk​ ​kā​ ​​a/s​ ​Diena​​ ​vai​ ​kādu​ ​no​ ​tās​ ​atdalīto 
uzņēmumu​ ​tiešais​ ​vai​ ​netiešais​ ​īpašnieks.​ ​​Mediju​ ​uzņēmumu​ ​patiesā​ ​labuma​ ​guvēja 
slēpšana​ ​ir​ ​likuma​ ​pārkāpums.​ ​​Turklāt,​ ​liedzot​ ​sabiedrībai​ ​uzzināt​ ​medija​ ​patiesos 
īpašniekus​ ​un​ ​līdz​ ​ar​ ​to​ ​vērtēt​ ​viņu​ ​interešu​ ​iespējamo​ ​ietekmi​ ​uz​ ​medija​ ​redakcionālo 
politiku,​ ​​patiesā​ ​labuma​ ​guvēja​ ​slēpšana​ ​ir​ ​kvalificējama​ ​kā​ ​prettiesiska​ ​manipulācija 
ar​ ​sabiedrisko​ ​viedokli,​​ ​izmantojot​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzekļus. 

13 



7. Kontekstā​ ​ar​ ​iepriekš​ ​Komisijā​ ​uzklausīto​ ​personu​ ​viedokļiem​ ​par​ ​IR​ ​publiskotajām 
Rīdzenes​​ ​sarunām​ ​ir​ ​jāuzsver,​ ​ka​ ​no​ ​likuma​ ​​Par​ ​presi​ ​un​ ​citiem​ ​masu​ ​informācijas 
līdzekļiem​ ​​nepārprotami​ ​izriet​ ​—​​ ​patiesas​ ​informācijas​ ​publicēšanu​ ​nevar​ ​uzskatīt​ ​par 
prettiesisku​ ​manipulāciju​ ​ar​ ​sabiedrisko​ ​viedokli​. 

Secinājums:​ ​​Saskatot​ ​bīstamas​ ​pazīmes​ ​Satversmes​ ​pārkāpumiem​ ​un​ ​manipulācijai​ ​ar 
sabiedrisko​ ​domu,​ ​aicinām​ ​Komisiju​ ​savas​ ​darbības​ ​ietvaros​ ​izvērtēt,​ ​vai​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunās 
iesaistītās​ ​personas​ ​ir​ ​pārkāpušas​ ​Satversmes​ ​2.​ ​pantu​ ​un​ ​vai​ ​tajās​ ​iesaistītie​ ​Saeimas​ ​deputāti 
ir​ ​pārkāpuši​ ​savu​ ​svinīgo​ ​solījumu. 
Tāpat​ ​Komisijai​ ​ir​ ​jāizpēta,​ ​vai​ ​noticis​ ​Elektronisko​ ​plašsaziņas​ ​līdzekļu​ ​likuma​ ​pārkāpums, 
sarunu​ ​dalībniekiem​ ​prettiesiski​ ​ietekmējot​ ​Latvijas​ ​Televīzijas,​ ​LNT​ ​un​ ​PBK​ ​redakciju 
neatkarību,​ ​kā​ ​arī​ ​izmantojot​ ​vai​ ​cenšoties​ ​izmantot​ ​šos​ ​medijus​ ​pret​ ​sabiedrības​ ​interesēm​ ​un 
ar​ ​mērķi​ ​graut​ ​demokrātiju​ ​Latvijā.​ ​Komisijai​ ​arī​ ​jānoskaidro,​ ​vai​ ​ir​ ​notikusi​ ​​a/s​ ​Diena​​ ​un​ ​tās 
saistību​ ​pārņēmušo​ ​uzņēmu​ ​patieso​ ​īpašnieku​ ​—​ ​labuma​ ​guvēju​ ​—​ ​prettiesiska​ ​slēpšana​ ​ar 
mērķi​ ​manipulēt​ ​ar​ ​sabiedrisko​ ​domu. 
 
 
  

14 



Par​ ​žurnālistu​ ​un​ ​redakcijas​ ​atbildību​ ​par​ ​sniegtās​ ​informācijas​ ​patiesumu 
Saistībā​ ​ar​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publikāciju​ ​patiesumu​ ​un​ ​IR​ ​redakcijas​ ​atbildību​ ​par​ ​savu​ ​darbu 
paskaidrojam​ ​sekojošo: 

1. Likums​ ​​Par​ ​presi​ ​un​ ​citiem​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzekļiem​ ​​nosaka​ ​žurnālista 
pienākumu​ ​sniegt​ ​patiesu​ ​informāciju​​ ​(25.pants).​ ​Likums​ ​arī​ ​paredz​ ​fizisku​ ​un 
juridisku​ ​personu​ ​​tiesības​ ​pieprasīt,​ ​lai​ ​masu​ ​informācijas​ ​līdzeklis​ ​atsauc​ ​par​ ​tām 
publicētas​ ​ziņas,​ ​ja​ ​tās​ ​neatbilst​ ​patiesībai​.​ ​Šādā​ ​gadījumā​ ​iesniegumā​ ​precīzi​ ​jānorāda 
patiesībai​ ​neatbilstošās​ ​ziņas.​ ​Masu​ ​informācijas​ ​līdzeklim​ ​ir​ ​​nekavējoties​ ​jāatsauc 
publicētā​ ​informācija,​ ​ja​ ​tam​ ​nav​ ​pierādījumu,​ ​ka​ ​informācija​ ​atbilst​ ​patiesībai 
(21.pants). 

2. Žurnāla​ ​IR​ ​redakcija​ ​pēc​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publiskošanas​ ​ir​ ​saņēmusi​ ​vienu 
iesniegumu​ ​—​ ​Aivars​ ​Lembergs​ ​19.​ ​jūlijā​ ​vērsās​ ​pie​ ​IR​ ​ar​ ​lūgumu​ ​atsaukt​ ​nepatiesas 
ziņas,​ ​kas​ ​izplatītas​ ​trīs​ ​IR​ ​rakstos:​ ​​Tu​ ​ar​ ​politiku​ ​taisīji​ ​sev​ ​naudu,​ ​Ainār! 
(15.06.2017.),​ ​​Lembergu​ ​par​ ​premjeru,​ ​bļaģ​​ ​(22.06.2017.)​ ​un​ ​​Preses​ ​kastrēšana 
(29.06.2017.).​ ​Tomēr​ ​šajā​ ​iesniegumā​ ​nebija​ ​precīzi​ ​norādīta​ ​neviena​ ​patiesībai 
neatbilstoša​ ​ziņa,​ ​kā​ ​to​ ​prasa​ ​likums,​ ​līdz​ ​ar​ ​to​ ​redakcija​ ​savā​ ​atbildē​ ​secināja,​ ​ka​ ​pats 
Aivars​ ​Lembergs​ ​šādas​ ​nepatiesas​ ​ziņas​ ​pieminētajos​ ​rakstos​ ​nav​ ​konstatējis.​ ​Tāpat 
IR​ ​redakcija​ ​atbildē​ ​apliecināja,​ ​ka​ ​publikācijas​ ​balstās​ ​faktiski​ ​notikušās, 
izmeklēšanas​ ​iestāžu​ ​fiksētās​ ​sarunās​ ​viesnīcā​ ​​Rīdzene​,​ ​un​ ​publikācijās​ ​šo​ ​sarunu 
saturs​ ​ir​ ​patiesi​ ​atspoguļots.​ ​Cik​ ​zināms​ ​redakcijai,​ ​Aivars​ ​Lembergs​ ​pēc​ ​IR​ ​atbildes 
saņemšanas​ ​nav​ ​vērsies​ ​tiesā,​ ​lai​ ​pieprasītu​ ​publicētās​ ​informācijas​ ​atsaukšanu.​ ​Cik 
zināms​ ​redakcijai,​ ​arī​ ​neviena​ ​cita​ ​persona​ ​saistībā​ ​ar​​ ​Rīdzenes​​ ​sarunām​ ​nav​ ​vērsusies 
tiesā,​ ​apstrīdot​ ​IR​ ​publikācijas.  

3. Žurnāla​ ​IR​ ​pastāvēšanas​ ​laikā​ ​pret​ ​tā​ ​izdevēju​ ​un​ ​redakcijas​ ​darbiniekiem​ ​tiesā​ ​ir 
tikušas​ ​vērstas​ ​četras​ ​dažādas​ ​prasības​ ​par​ ​nepatiesu​ ​ziņu​ ​atsaukšanu.​ ​Visos 
gadījumos​ ​tiesa​ ​ir​ ​lēmusi​ ​par​ ​labu​ ​IR,​ ​apstiprinot​ ​žurnāla​ ​publikāciju​ ​pamatotību. 
Spriedumi​ ​visās​ ​šajās​ ​lietās​ ​ir​ ​stājušies​ ​spēkā. 

4. Skaidrus​ ​principus​ ​godprātīgai​ ​darbībai​ ​nosaka​ ​ne​ ​tikai​ ​likums,​ ​bet​ ​arī​ ​žurnālistu 
ētikas​ ​normas.​ ​Žurnāla​ ​IR​ ​izdevēja​ ​a/s​ ​​Cits​ ​medijs​​ ​ētikas​ ​kodekss​ ​cita​ ​starpā​ ​nosaka 
sekojošus​ ​principus:​ ​​«Žurnālista​ ​galvenais​ ​mērķis​ ​ir​ ​noskaidrot​ ​patiesību»​ ​un 
«Žurnālists​ ​nedrīkst​ ​publicēt​ ​informāciju​ ​bez​ ​pamatotas​ ​pārliecības​ ​par​ ​tās​ ​ticamību». 
Ētikas​ ​kodekss​ ​ir​ ​juridiski​ ​saistošs​ ​IR​ ​žurnālistiem,​ ​jo​ ​tas​ ​ir​ ​iekļauts​ ​darba​ ​līguma 
sastāvā​ ​un​ ​kodeksa​ ​pārkāpums​ ​var​ ​būt​ ​iemesls​ ​darbinieka​ ​atlaišanai.​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu 
kontekstā​ ​IR​ ​redakcija​ ​rūpīgi​ ​izvērtēja​ ​savu​ ​atbildību​ ​un​ ​rīkojās​ ​atbilstoši​ ​ētikas 
kodeksa​ ​normām.  

5. Latvijas​ ​Žurnālistu​ ​asociācijas​ ​ētikas​ ​kodekss​ ​nosaka:​​ ​«Žurnālista​ ​galvenais 
uzdevums​ ​ir​ ​sniegt​ ​sabiedrībai​ ​patiesu​ ​un​ ​pārbaudītu​ ​informāciju»​​ ​(2.1.​ ​punkts). 
Asociācijas​ ​ētikas​ ​kodekss​ ​nav​ ​juridiski​ ​saistošs,​ ​taču​ ​ir​ ​iedibināts​ ​tā​ ​uzraudzības 
mehānisms​ ​—​ ​darbojas​ ​Ētikas​ ​komisija,​ ​kas​ ​izskata​ ​iespējamus​ ​kodeksa​ ​pārkāpumus 
asociācijas​ ​biedru​ ​darbībā​ ​(žurnāla​ ​IR​ ​galvenā​ ​redaktore​ ​Nellija​ ​Ločmele​ ​un​ ​​Rīdzenes 
sarunām​ ​veltīto​ ​publikāciju​ ​autore​ ​Indra​ ​Sprance​ ​abas​ ​ir​ ​asociācijas​ ​biedres). 

15 



6. Pēc​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publiskošanas​ ​Latvijas​ ​Žurnālistu​ ​asociācijas​ ​Ētikas​ ​komisija 
saņēma​ ​3.jūlijā​ ​parakstītu​ ​16​ ​žurnālistu​ ​iesniegumu​ ​par​ ​iespējamiem​ ​ētikas​ ​kodeksa 
pārkāpumiem​ ​IR​ ​publikācijās,​ ​tajā​ ​skaitā​ ​par​ ​kodeksa​ ​​ ​2.1.​ ​punktu.​ ​Izskatot​ ​šo 
iesniegumu​ ​un​ ​IR​ ​redakcijas​ ​argumentus,​ ​8.septembrī​ ​​Ētikas​ ​komisija​ ​savā​ ​lēmumā 
nekonstatēja​ ​kodeksa​ ​2.1.​ ​punkta​ ​pārkāpumu​ ​IR​ ​publikācijās,​ ​​vienlaikus​ ​aicinot​ ​ne 
tikai​ ​precīzi​ ​ziņot​ ​medija​ ​rīcībā​ ​esošo​ ​informāciju,​ ​bet​ ​arī​ ​vērtēt​ ​tās​ ​vēstījumu. 

Secinājums:​​ ​​Žurnālistu​ ​pienākumu​ ​publicēt​ ​patiesu​ ​informāciju​ ​skaidri​ ​nosaka​ ​kā​ ​likums,​ ​tā 
profesionālās​ ​ētikas​ ​normas.​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publiskošanā​ ​žurnāla​ ​IR​ ​redakcija​ ​pildījusi​ ​šīs 
prasības,​ ​pārbaudot​ ​informācijas​ ​patiesumu,​ ​un​ ​nav​ ​pieļāvusi​ ​pārkāpumus. 
 
 
  

16 



Par​ ​publicētās​ ​informācijas​ ​un​ ​sarunās​ ​minēto​ ​faktu​ ​atbilstību​ ​realitātei 
Kā​ ​iepriekš​ ​norādīts,​ ​visa​ ​IR​ ​publiskotā​ ​informācija​ ​par​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunām​ ​balstās​ ​faktiski 
notikušās,​ ​izmeklēšanas​ ​iestāžu​ ​fiksētās​ ​sarunās​ ​un​ ​publikācijās​ ​šo​ ​sarunu​ ​saturs​ ​ir​ ​patiesi 
atspoguļots​ ​—​ ​precīzi​ ​citēts​ ​un​ ​pēc​ ​būtības​ ​nesagrozīts.​ ​Papildus​ ​vēlamies​ ​paskaidrot 
sekojošo: 

1. Jāuzsver,​ ​ka​ ​IR​ ​publiskotās​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunas​ ​ir​ ​pilnīgi​ ​aplami​ ​vērtēt​ ​kā​ ​privātpersonu 
tērzēšanu,​ ​jo​ ​tajās​ ​piedalās​ ​augstas​ ​valsts​ ​amatpersonas​ ​un​ ​sarunu​ ​saturs​ ​skar 
publiskās​ ​varas​ ​izmantošanu. 

2. Vērtējot​ ​publicēto​ ​informāciju,​ ​ir​ ​būtiski​ ​atcerēties,​ ​ka​ ​faktiski​ ​notikušo​ ​sarunu 
patiesuma​ ​kritērijs​ ​nav​ ​un​ ​nevar​ ​būt​ ​nākotnes​ ​notikumi,​ ​kas​ ​risinājušies​ ​pēc​ ​šīm 
sarunām.​ ​Neviens​ ​nākotnes​ ​notikums​ ​nekad​ ​nevar​ ​padarīt​ ​nebijušus​ ​pagātnes 
notikumus.​ ​Tāpēc​ ​​arguments,​ ​ka​ ​sarunas​ ​nav​ ​patiesas,​ ​ja​ ​tajās​ ​runātais​ ​vēlāk​ ​nav 
īstenots,​ ​ir​ ​loģiska​ ​kļūda.​ ​Tas​ ​ir​ ​absurds.​ ​​Aicinām​ ​Komisiju​ ​šo​ ​faktu​ ​skaidri 
apzināties,​ ​vērtējot​ ​18.​ ​septembra​ ​sēdē​ ​uzaicinātās​ ​personas​ ​Imanta​ ​Liepiņa​ ​sniegto 
“ziņojumu”,​ ​kas​ ​pašos​ ​pamatos​ ​balstīts​ ​uz​ ​šo​ ​aplamību.​ ​Ja​ ​kāds​ ​no​ ​​Rīdzenē​​ ​notikušo 
sarunu​ ​fragmentiem​ ​tiek​ ​pasludināts​ ​par​ ​“viltus​ ​ziņu”​ ​tāpēc,​ ​ka​ ​nākotnes​ ​notikumi​ ​pēc 
sarunām​ ​rit​ ​savu​ ​gaitu,​ ​tas​ ​ir​ ​tik​ ​pat​ ​absurdi,​ ​kā​ ​cilvēka​ ​dzimšanas​ ​datumu​ ​pasludināt 
par​ ​“viltus​ ​ziņu”,​ ​kad​ ​viņš​ ​nomirst.​ ​Pēc​ ​šīs​ ​Imanta​ ​Liepiņa​ ​aplamās​ ​loģikas​ ​arī​ ​ZZS 
vairāku​ ​vēlēšanu​ ​lozungs​ ​“Aivars​ ​Lembergs​ ​—​ ​premjera​ ​amata​ ​kandidāts”​ ​ir​ ​jāatzīst 
par​ ​“viltus​ ​ziņu”,​ ​jo​ ​Lembergs​ ​taču​ ​nekad​ ​nav​ ​kļuvis​ ​par​ ​premjeru. 

3. Iedziļinoties​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​saturā​ ​un​ ​vēlākajos​ ​notikumos,​ ​jāņem​ ​vērā,​ ​ka​ ​viesnīcā 
kalto​ ​valsts​ ​amatpersonu​ ​plānu​ ​īstenošanos​ ​ļoti​ ​būtiski​ ​ietekmēja​ ​pati​ ​“oligathu​ ​lietas” 
ierosināšana​ ​2011.​ ​gada​ ​maijā,​ ​drīz​ ​sekojošā​ ​Saeimas​ ​atlaišana​ ​(pēc​ ​parlamenta 
atteikuma​ ​ļaut​ ​kratīšanu​ ​Ainara​ ​Šlesera​ ​dzīvesvietā),​ ​un​ ​ārkārtas​ ​vēlēšanas.​ ​Rezultātā 
būtiski​ ​izmainījās​ ​gan​ ​politisko​ ​spēku​ ​samērs,​ ​gan​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​varoņu​ ​statuss. 
Ainārs​ ​Šlesers​ ​un​ ​Andris​ ​Šķēle​ ​zaudēja​ ​Saeimas​ ​deputātu​ ​mandātu​ ​un​ ​kopš​ ​2011. 
gada​ ​nogales​ ​vairs​ ​nav​ ​valsts​ ​amatpersonas.​ ​ZZS​ ​saruka​ ​vēlētāju​ ​atbalsts​ ​un​ ​partija 
līdz​ ​2014.​ ​gada​ ​janvārim​ ​vairākus​ ​gadus​ ​nebija​ ​pārstāvēta​ ​valdībā.  

4. Svarīgi​ ​apzināties,​ ​ka​ ​būtiskākie​ ​sarunās​ ​iezīmētie​ ​plāni,​ ​kas​ ​bija​ ​arī 
kriminālizmeklēšanas​ ​centrā,​ ​ir​ ​laika​ ​gaitā​ ​īstenojušies.​ ​Krimināllietas​ ​galvenais 
jautājums​ ​bija​ ​valsts​ ​amatpersonu​ ​slēptas​ ​īpašumtiesības​ ​ietekmīgajā​ ​kravu 
pārkraušanas​ ​uzņēmumā​ ​​Rīgas​ ​tirdzniecības​ ​osta​​ ​—​ ​​ ​izmeklētāju​ ​fiksētajās​ ​​Rīdzenes 
sarunās​ ​Ainārs​ ​Šlesers​ ​ar​ ​partneriem​ ​detalizēti​ ​apspriež​ ​juridiskas​ ​shēmas​ ​savu 
īpašumtiesību​ ​legalizēšanai,​ ​un​ ​​ ​​ ​galu​ ​galā​ ​šo​ ​​īpašumtiesību​ ​legalizēšana​ ​ir​ ​notikusi 
pat​ ​vēl​ ​laikā,​ ​kad​ ​turpinājās​ ​kriminālizmeklēšana​.​ ​Proti,​ ​kopš​ ​2016.​ ​gada​ ​​ ​Aināra 
Šlesera​ ​(un​ ​arī​ ​Andra​ ​Šķēles)​ ​uzvārdi​ ​ir​ ​atrodami​ ​​Rīgas​ ​tirdzniecības​ ​ostas​​ ​īpašnieku 
struktūrā​ ​—​ ​Uzņēmumu​ ​reģistrā​ ​oficiāli​ ​redazams,​ ​ka​ ​60%​ ​šī​ ​ostas​ ​uzņēmuma​ ​pieder 
a/s​ ​​MCH​ ​investīcijas​,​ ​kas​ ​tālāk​ ​pa​ ​ķēdīti​ ​uz​ ​pusēm​ ​pieder​ ​Šķēles​ ​un​ ​Šlesera​ ​ģimenes 
uzņēmumiem,​ ​turklāt​ ​Šlesers​ ​darbojas​ ​​MCH​​ ​valdē.​ ​​RTO​​ ​ir​ ​vēl​ ​divi​ ​īpašnieki​ ​—​ ​20% 
daļu​ ​pieder​ ​kompānijas​ ​vadītāja​ ​Ralfa​ ​Kļaviņa​ ​firmai​ ​​Latmorporttrans​​ ​un​ ​20%​ ​firmai 
Ostas​ ​parks​,​ ​kurā​ ​saimnieko​ ​Aivara​ ​Lemberga​ ​dēlam​ ​pazīstamais​ ​Jānis​ ​Lācis.​ ​Līdz​ ​ar 
to​ ​būtisks​ ​jautājums,​ ​uz​ ​kuru​ ​KNAB​ ​un​ ​prokuratūrai​ ​vajadzētu​ ​sniegt​ ​atbildi​ ​—​ ​vai 

17 



iespējams​ ​gūt​ ​pierādījumus​ ​Aivara​ ​Lemberga​ ​slēptām​ ​un​ ​amatpersonas​ ​deklarācijās 
neuzrādītām​ ​īpašumtiesībām​ ​​Rīgas​ ​Tirdzniecības​ ​ostā​​ ​arī​ ​šobrīd,​ ​kas​ ​tādā​ ​gadījumā 
būtu​ ​likumpārkāpums. 

5. Pieminot​ ​vēl​ ​citus​ ​piemērus,​ ​kad​ ​viesnīcā​ ​​Rīdzene​​ ​apspriestie​ ​plāni​ ​ir​ ​īstenojušies, 
jānorāda​ ​uz​ ​faktu,​ ​ka​ ​2012.​ ​gadā​ ​​Rīgas​ ​tirdzniecības​ ​osta​ ​​oficiāli​ ​izgaismojās​ ​kā 
mediju​ ​koncerna​ ​​Diena​​ ​īpašnieks.​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunās​ ​šī​ ​saite​ ​atklājas​ ​jau​ ​kopš​ ​​Dienas 
īpašnieku​ ​maiņas​ ​2009.​ ​gadā,​ ​taču​ ​patiesie​ ​īpašnieki​ ​un​ ​oligarhu​ ​ietekme​ ​medijā​ ​tika 
rūpīgi​ ​slēpta,​ ​lai​ ​maldinātu​ ​sabiedrību.​ ​Ir​ ​apstiprinājušies​ ​arī​ ​sīkāka​ ​mēroga​ ​fakti,​ ​tajā 
skaitā​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunās​ ​panāktās​ ​vienošanās​ ​par​ ​Andra​ ​Amerika​ ​iecelšanu​ ​Rīgas 
brīvostas​ ​valdes​ ​vadībā​ ​2010.​ ​gadā​ ​un​ ​ostas​ ​reklāmas​ ​līgumu​ ​slēgšana​ ​ar​ ​izdevniecību 
Mediju​ ​nams​,​ ​ko​ ​apmaiņā​ ​par​ ​atbalstu​ ​Amerikam​ ​pieprasīja​ ​Aivars​ ​Lembergs. 

Secinājums:​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​saturs​ ​IR​ ​publikācijās​ ​ir​ ​patiesi​ ​un​ ​korekti​ ​atspoguļots. 
Rīdzenes​​ ​sarunu​ ​publikāciju​ ​patiesumu​ ​nosaka​ ​citēto​ ​fragmentu​ ​precīza​ ​atbilstība​ ​faktiski 
notikušajām​ ​sarunām​ ​un​ ​nesagrozīta​ ​teiktā​ ​būtības​ ​atspoguļošana​ ​gadījumos,​ ​kad​ ​teiktais​ ​tiek 
atstāstīts.​ ​Nākotnes​ ​notikumi,​ ​kas​ ​risinājušies​ ​jau​ ​pēc​ ​sarunām,​ ​nevar​ ​mainīt​ ​pagātnes 
notikumus,​ ​tāpēc​ ​tie​ ​nav​ ​un​ ​nevar​ ​būt​ ​kritērijs​ ​sarunu​ ​patiesuma​ ​pārbaudei.​ ​Taču​ ​virkne 
būtisku​ ​plānu,​ ​kas​ ​tiešām​ ​īstenoti​ ​dzīvē,​ ​sniedz​ ​papildu​ ​pierādījumus​ ​tam,​ ​ka​ ​​Rīdzenes 
sarunās​ ​atklājas​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmes. 
 
 
  

18 



Pieprasījums​ ​izvērtēt​ ​nepatiesas​ ​informācijas​ ​sniegšanu​ ​un​ ​lemt​ ​par​ ​personu​ ​atbildību 
Komisijas​ ​sēdē​ ​18.septembrī​ ​tika​ ​uzklausīti​ ​uzaicinātie​ ​Latvijas​ ​Žurnālistu​ ​savienības 
pārstāvji​ ​Juris​ ​Paiders​ ​un​ ​Imants​ ​Liepiņš,​ ​kuru​ ​sniegtā​ ​informācija​ ​vairākos​ ​gadījumos​ ​bija 
nepatiesa.​ ​Konkrēti: 

1. Juris​ ​Paiders​ ​paziņoja,​ ​ka​ ​neesot​ ​iespējams​ ​noskaidrot​ ​žurnāla​ ​IR​ ​izdevēja​ ​a/s​ ​​Cits 
medijs​​ ​patiesos​ ​labuma​ ​guvējus,​ ​jo​ ​tie​ ​netiekot​ ​publiskoti​ ​(skat.​ ​komisijas​ ​sēdes​ ​video 
ieraksta​ ​37.​ ​min.).​ ​Šis​ ​apgalvojums​ ​nav​ ​patiess.​ ​Lai​ ​gan​ ​likums​ ​to​ ​neprasa,​ ​a/s​ ​Cits 
medijs​ ​ir​ ​pēc​ ​savas​ ​iniciatīvas​ ​publiskojies​ ​pilnu​ ​akcionāru​ ​sarakstu​ ​un​ ​tas​ ​ikvienam 
pieejams​ ​internetā:​ ​​https://www.irlv.lv/par 

2. Imants​ ​Liepiņš​ ​savā​ ​“ziņojumā”​ ​norādījis​ ​(56.lpp),​ ​ka​ ​IR​ ​veiktā​ ​«​Rīdzenes​​ ​sarunu 
publikācija​ ​par​ ​79,49%​ ​ir​ ​viltus​ ​ziņas​ ​(“fake​ ​news”),​ ​un​ ​šīs​ ​publikācijas​ ​saturs​ ​tikai 
par​ ​20,51%​ ​sakrīt​ ​ar​ ​notikumiem​ ​reālajā​ ​Latvijā.​ ​Līdz​ ​ar​ ​to​ ​žurnāla​ ​publikācijas 
mērķis​ ​ir​ ​bijis​ ​izplatīt​ ​nepatiesību,​ ​melus​ ​un​ ​izdomājumus​ ​par​ ​lietām,​ ​kas​ ​nekad​ ​nav 
notikušas​ ​vai​ ​nav​ ​tikušas​ ​īstenotas.»​ ​Šis​ ​apgalvojums​ ​nav​ ​patiess.​ ​​Rīdzenes​​ ​sarunu 
saturs​ ​nav​ ​viltus​ ​ziņas,​ ​bet​ ​gan​ ​visos​ ​gadījumos​ ​patiess​ ​un​ ​precīzs​ ​valsts​ ​amatpersonu 
un​ ​to​ ​sarunbiedru​ ​teiktā​ ​atspoguļojums.​ ​Līdz​ ​ar​ ​to​ ​autora​ ​aprēķini,​ ​kā​ ​arī​ ​secinājums 
par​ ​IR​ ​publikācijas​ ​mērķiem​ ​ir​ ​pilnībā​ ​nepamatoti. 

IR​ ​vērš​ ​uzmanību​ ​uz​ ​faktu,​ ​ka​ ​nepatiesa​ ​informācija​ ​nav​ ​izmantojama​ ​Komisijas​ ​tālākajā 
darbā​ ​un​ ​aicina​ ​Komisiju​ ​atbilstoši​ ​​Parlamentārās​ ​izmeklēšanas​ ​komisiju​ ​likumam​ ​(11.pants) 
izvērtēt​ ​personu​ ​atbildību​ ​par​ ​nepatiesas​ ​informācijas​ ​paušanu​ ​Komisijai​.  
Jāpiebilst,​ ​ka​ ​neuzticamu​ ​avotu​ ​piesaiste​ ​kompromitē​ ​Komisijas​ ​darbu​ ​un​ ​traucē​ ​sasniegt​ ​tās 
pamatmērķi​ ​—​ ​vairot​ ​sabiedrības​ ​uzticēšanos​ ​valsts​ ​varai.​ ​Jo​ ​īpaši​ ​tāpēc,​ ​ka​ ​Komisija​ ​veic 
izmeklēšanu​ ​par​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmēm,​ ​bet​ ​​angažētu​ ​personu​ ​piesaiste​ ​šajā​ ​procesā, 
uzdodot​ ​tās​ ​par​ ​neatkarīgiem​ ​lietpratējiem,​ ​jau​ ​pati​ ​uzskatāma​ ​par​ ​valsts​ ​nozagšanas​ ​pazīmi​. 
Aicinām​ ​Komisiju​ ​rūpīgi​ ​izvērtēt​ ​uzaicināto​ ​personu​ ​loku​ ​un​ ​viņu​ ​sniegtās​ ​ziņas,​ ​kā​ ​arī​ ​darba 
procesā​ ​balstīties​ ​uz​ ​nepastarpinātu​ ​faktisko​ ​informāciju​ ​no​ ​pirmavotiem,​ ​lai​ ​sabiedrības 
interesēs​ ​noskaidrotu​ ​patiesību​ ​par​ ​valsts​ ​nozagšanu​ ​un​ ​“oligarhu​ ​lietas”​ ​izmeklēšanu. 
 
 
 
Žurnāla​ ​IR​ ​galvenā​ ​redaktore​ ​Nellija​ ​Ločmele​ ​un​ ​IR​ ​žurnāliste​ ​Indra​ ​Sprance 
 
 
Rīgā,​ ​2017.​ ​gada​ ​25.​ ​septembrī. 

19 

https://www.irlv.lv/par

