LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 443
Par Latvijas
Republikas Izglītības ministrijas nolikumu
Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Izglītības
ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas Republikas Ministru
Padomes 1990. gada 19. septembra lēmumu Nr. 133 «Par Latvijas
Republikas Tautas izglītības ministrijas nolikumu» (Ziņotājs,
1990, 46).
3. Uzdot Izglītības ministrijai mēneša laikā sagatavot un
iesniegt Latvijas Republikas Ministru Padomei priekšlikumus par
nepieciešamajiem grozījumiem spēkā esošajos normatīvajos aktos
jautājumos, kas saistīti ar jaunā Izglītības ministrijas nolikuma
apstiprināšanu.
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas izglītības
ministrs A. PIEBALGS
Rīgā 1992. gada 26. oktobrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 26. oktobra lēmumu Nr. 443
Latvijas Republikas
Izglītības ministrijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Izglītības ministrija (tālāk tekstā -
«Izglītības ministrija») ir valsts pārvaldes institūcija, kas
savas kompetences ietvaros ir atbildīga par valsts politikas
izstrādāšanu un realizēšanu izglītībā, zinātnē un fiziskās
kultūras un sporta joma.
2. Izglītības ministrija savā darbība ievēro Latvijas
Republikas likumus, Latvijas Republikas Augstākās Padomes
lēmumus, Latvijas Republikas Valdības lēmumus un rīkojumus, šo
nolikumu un citus normatīvos aktus, kā arī veic savus uzdevumus
un funkcijas, sadarbojoties ar citām ministrijām, valsts
pārvaldes institūcijām un pašvaldību iestādēm. Tā savā darbībā ir
tieši pakļauta Latvijas Republikas Ministru Padomei.
3. Izglītības ministrijas pārziņā ir valsts uzņēmumi un
iestādes.
4. Izglītības ministrijas galvenie uzdevumi ir:
4.1. izglītības jomā:
4.1.1. analizēt izglītības sistēmas stāvokli un tendences,
prognozēt tās attīstību un izstrādāt izglītības attīstības valsts
programmu;
4.1.2. veidot pēctecīgu un vienotu mācību un audzināšanas
iestāžu sistēmu;
4.1.3. veicināt Latvijā dzīvojošo nacionālo minoritāšu
izglītības formu izveidi un iekļaušanu vienotajā izglītības
sistēmā;
4.1.4. sadarboties ar visu līmeņu pašvaldības iestādēm
izglītības un audzināšanas jautājumos, mācību un audzināšanas
iestāžu izvietošanā, arodizglītības iestāžu tīkla
izveidošanā;
4.1.5. apstiprināt mācību un audzināšanas iestāžu
paraugnolikumus un ministrijas pārziņā esošo mācību un
audzināšanas iestāžu nolikumus;
4.1.6. izsniegt licences mācību procesa veikšanai;
4.1.7. veikt mācību iestāžu akreditāciju;
4.1.8. izstrādāt un apstiprināt mācību paraugplānus un
programmu vadlīnijas pirmsskolas iestādēm, vispārizglītojošām
skolām un īpašajām mācību un audzināšanas iestādēm;
4.1.9. izstrādāt un apstiprināt pamatizglītības standartus un
vidējās vispārējās izglītības standartus, kā arī kontrolēt to
ievērošanu visās mācību iestādēs;
4.1.10. koordinēt visu arodizglītības un vidējo speciālo
mācību iestāžu plānu un programmu izstrādi;
4.1.11. koordinēt mācību izdevumu izdošanu, iepirkšanu ārzemēs
un šo izdevumu fondu veidošanu pamatizglītības un vidējās
izglītības mācību iestādēs; veikt valsts pasūtītāja funkcijas
izglītības iestāžu apgādei ar mācību izdevumiem;
4.1.12. koordinēt mācību priekšmetu olimpiādes, sporta
sacensības un konkursus ministrijas pārziņā esošajās mācību
iestādēs;
4.1.13. organizēt valsts pasūtījumu zinātniskajiem pētījumiem
izglītības sfērā;
4.1.14. noteikt pedagoģisko darbinieku sagatavošanas kārtību,
kvalifikācijas paaugstināšanas un atestācijas kārtību, izdot
sertifikātus pedagoģiskajam darbam;
4.1.15. noteikt ārpusskolas iestāžu darba konceptuālo ievirzi
saturu;
4.1.16. noteikt darbības pamatprincipus mācību un audzināšanas
iestādēs, kas paredzētas bērniem ar garīgās un fiziskās
attīstības traucējumiem, un sanatorijas tipa skolās;
4.1.17. izstrādāt un apstiprināt vispārīgos uzņemšanas
noteikumus augstskolās, vidējās speciālajās un arodizglītības
mācību iestādēs;
4.1.18. veikt ģenerālā pasūtītāja funkcijas ministrijas
pārziņā esošo izglītības iestāžu objektu celtniecībā un koordinēt
to ražotņu darbību;
4.1.19. koordinēt izglītības iestāžu būvju projektēšanas un
celtniecības tehnisko politiku;
4.1.20. izstrādāt un iesniegt Latvijas Republikas Valdībai
priekšlikumus par izglītības finansēšanai nepieciešamo valsts
budžeta līdzekļu apmēru un par pedagoģisko darbinieku algu
likmēm;
4.1.21. sadalīt piešķirtos valsts budžeta līdzekļus
attiecīgajām ministrijas pakļautībā esošajām iestādēm un
organizācijām un kontrolēt to racionālu izlietošanu;
4.1.22. izziņai nepieciešamību sagatavot speciālistus
ārvalstīs, veidot sadarbības programmas, organizēt skolēnu,
audzēkņu un studentu apmācību, kā arī pedagoģisko darbinieku
stažēšanos ārvalstīs;
4.1.23. organizēt un veicināt izglītības iestāžu sadarbību ar
ārvalstu partneriem, kā arī koordinēt ārvalstu audzēkņu un
studentu apmācību republikas mācību iestādēs;
4.1.24. koordinēt izglītības darbu republikā un sniegt
kvalificētu metodisko palīdzību visām izglītības iestādēm
(neatkarīgi no to pakļautības), kā arī visu līmeņu
pašvaldībām;
4.1.25. izziņai, kāds republikā ir pieprasījums pēc
dažāda profila darbiniekiem, un pēc saskaņošanas ar attiecīgajām
ministrijām noteikt, kādi speciālisti republikā jāsagatavo;
4.2. zinātnes jomā:
4.2.1. nodrošināt valsts politikas izstrādi zinātnes un
tehnoloģijas jomā;
4.2.2. analizēt stāvokli zinātnē, prognozēt tās attīstības
tendences;
4.2.3. izstrādāt un organizēt zinātnes reformu;
4.2.4. pārstāvēt valsts intereses un piedalīties tādu darbu
izstrādē zinātnes jomā, kuri tiek pildīti kā valsts
pasūtījums;
4.2.5. reģistrēt Latvijas zinātniskās iestādes;
4.2.6. piedalīties nodokļu, cenu un finansēšanas politikas
veidošanā, zinātnes, izglītības, tautsaimniecības un pārvaldes
interešu saskaņošanā, gatavot priekšlikumus par līdzekļiem, kādi
jāparedz valsts budžetā zinātnes daļai;
4.2.7. koordinēt visu valsts institūciju darbu valsts
pasūtījuma izstrādāšanā zinātnes jomā;
4.2.8. dot slēdzienu par kredītu piešķiršanu uzņēmumiem, kuros
tiek izmantotas modernas tehnoloģijas, izstrādāt priekšlikumus
ekonomisko atvieglojumu un dotāciju noteikšanai zinātniskās
darbības veikšanai;
4.2.9. kontrolēt, kā zinātnes jomā visās nozarēs tiek
izmantoti valsts budžeta līdzekļi;
4.2.10. koordinēt starpnozaru pētījumu veikšanu;
4.2.11. novērtēt zinātnisko pētījumu pasūtījumus un iesniegt
priekšlikumus par to daļēju vai pilnīgu finansēšanu no valsts
budžeta līdzekļiem;
4.2.12. veicināt zinātnes attīstību dažādos valsts reģionos,
atbalstīt zinātni standartizācijas, kvalitātes nodrošināšanas un
sertifikācijas, kā ari metroloģijas jomā;
4.3. fiziskās kultūras un sporta jomā:
4.3.1. veidot valsts tradīcijām un apstākļiem atbilstošu
fiziskās audzināšanas sistēmu, veicināt plašu iedzīvotāju slāņu
iesaistīšanu sporta nodarbībās, sekmēt augstu rezultātu
sasniegšanu sportā;
4.3.2. veicināt sportistu un sporta speciālistu piedalīšanos
olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātos un citās
starptautiskās sacensībās un pasākumos;
4.3.3. atbalstīt Latvijas Olimpisko komiteju un olimpiskās
kustības attīstību;
4.3.4. noteikt fiziskās kultūras un sporta tālākās attīstības
virzienus, koordinēt šai jomā valsts programmu izstrādi un
izpildi olimpiskajos, neolimpiskajos un tehniskajos sporta veidos
un invalīdu sportā;
4.3.5. reģistrēt sporta federāciju nolikumus, sekmēt
federāciju pāreju uz patstāvību;
4.3.6. izstrādāt iedzīvotāju fiziskās sagatavotības
noteikšanas metodiku un normatīvus;
4.3.7. koordinēt un veicināt starptautiskos sakarus sporta
jomā;
4.3.8. koordinēt zinātniskās pētniecības darbu fiziskās
kultūras un sporta jomā, veicināt zinātniski tehnisko sasniegumu
ieviešanu, sniegt kvalificētu metodisko palīdzību visu līmeņu
pašvaldībām un iestādēm (neatkarīgi no to pakļautības);
4.3.9. analizēt fiziskās kultūras sistēmas organizāciju,
iestāžu un bāzu ekonomiskās darbības efektivitāti; sadarbojoties
ar Latvijas sporta federāciju padomi, sadalīt fiziskās kultūras
un sporta attīstībai piešķirtos valsts budžeta līdzekļus un
kontrolēt to racionālu izmantošanu;
4.3.10. sadarbojoties ar ieinteresētajām ministrijām un
uzņēmumiem, organizēt un sekmēt mantu, naudas un cita veida
sporta loteriju un totalizatoru sarīkošanu; sekot, laj iegūtie
līdzekļi tiktu izlietoti likumdošanas aktos noteiktajā
kārtībā;
4.3.11. kopīgi ar ieinteresētajām organizācijām izstrādāt
sporta objektu celtniecības normatīvus, plānot valsts nozīmes
sporta objektu celtniecību un kapitālo remontu;
4.3.12. izstrādāt un iesniegt Latvijas Republikas Valdībai
priekšlikumus par līdzekļiem, kādi valsts budžetā jāparedz
fiziskajai kultūrai un sportam;
4.3.13. radīt apstākļus kadru profesionālās kvalifikācijas
celšanai, noteikt fiziskās kultūras un sporta darbinieku
atestācijas kārtību;
4.3.14. apstiprināt sporta tiesnešu un sportistu
klasifikācijas sistēmu;
4.3.15. pārstāvēt valsts intereses, rīkojot starptautiskas
sacensības (pasaules un Eiropas čempionāti);
4.4. ministrijas kompetences ietvaros sagatavot un slēgt
starpvaldību līgumus, kā arī kontrolēt to izpildi;
4.5. apkopot likumdošanas praksi izglītības, zinātnes,
fiziskās kultūras un sporta jautājumos, izstrādāt priekšlikumus
likumdošanas aktu pilnveidošanai un iesniegt tos Latvijas
Republikas Valdībai.
5. Izglītības ministrija savas kompetences ietvaros,
sadarbojoties ar pašvaldībām, valsts institūcijām un sabiedrību,
vispusīgi pēta un ievēro sabiedrisko domu un nodrošina atklātumu
savā darbā.
6. Izpildot nolikumā paredzētos uzdevumus, ministrijai ir
tiesības:
6.1. kontrolēt, kā tiek izpildīti un ievēroti Latvijas
Republikas likumi, Valdības lēmumi un normatīvie akti izglītības,
zinātnes, fiziskās kultūras un sporta jomā;
6.2. savas kompetences ietvaros atcelt ministrijas pārziņā
esošo iestāžu aktus, kā ari apturēt citu pārvaldes institūciju
normatīvo aktu darbību, kas ir pretrunā ar spēkā esošajiem
likumiem;
6.3. kontrolēt licencēto mācību iestāžu uzņēmējdarbību un
anulēt speciālo atļauju (licenci), ja uzņēmējs pārkāpj speciālajā
atļaujā (licencē) noteiktos nosacījumus;
6.4. noteiktā kārtībā izveidot, reorganizēt un likvidēt
ministrijas pārziņā esošās iestādes;
6.5. likumā noteiktajā kārtībā iesniegt priekšlikumus Latvijas
Republikas Valdībai par ministrijas pārziņā esošo valsts uzņēmumu
izveidošanu un likvidēšanu, kā arī reorganizēt ministrijas
pārziņā esošos valsts uzņēmumus;
6.6. atļaut ministrijas pārziņā esošajiem valsts uzņēmumiem
piedalīties uzņēmējsabiedrībās likumā noteiktajā kārtībā;
6.7. pieprasīt un saņemt no citām valsts pārvaldes
institūcijām un valsts uzņēmumiem, kā arī likumā paredzētajos
gadījumos arī no vietējo pašvaldību institūcijām un uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām) ziņas un materiālus, kas nepieciešami
ministrijas kompetence esošo jautājumu risināšanai.
7. Izglītības ministriju vada ministrs, kuru ieceļ amatā
Latvijas Republikas Augstākā Padome.
Ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra priekšlikuma ieceļ
amata un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Ministru
Padome.
Ministrijā ir ministrijas sekretārs, kuru ieceļ amatā un
atbrīvo no amata ministrs. Ministrijas sekretārs organizē
ministrijas aparāta darbu un koordinē struktūrvienību sadarbību,
viņš var pārstāvēt ministriju attiecībās ar citām ministrijām,
iestādēm un organizācijām.
8. Izglītības ministrs:
8.1. vada ministrijas darbību un nosaka ministra vietnieku,
ministrijas sekretāra un ministrijas aparāta struktūrvienību
vadītāju tiesības un pienākumus, ieceļ amatā un atbrīvo no amata
ministrijas darbiniekus;
8.2. apstiprina ministrijas pārziņā esošo valsts uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) statūtus, ieceļ to direktorus, noslēdz ar
viņiem darba līgumus un apstiprina direktoru parakstu
paraugus;
8.3. slēdz darba līgumus ar ministrijas pārziņā esošo iestāžu
vadītājiem un valsts izglītības inspektoriem;
8.4. apstiprina ministrijas centrālā aparāta struktūru un
štatu sarakstu Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā
darba samaksas fonda un maksimālā darbinieku skaita ietvaros, kā
ari apstiprina struktūrvienību nolikumus;
8.5. savas kompetences ietvaros, izpildot un ievērojot spēkā
esošos likumus un citus normatīvos aktus, izdod pavēles, lēmumus,
rīkojumus, instrukcijas un norādījumus, kas jāizpilda visām
ministrijām, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kā arī fiziskām
personām; ja nepieciešams, var izdot kopīgi ar citiem ministriem
pavēles un instrukcijas;
8.6. pārstāv augstskolu intereses Latvijas Republikas
Augstākajā Padomē un Latvijas Republikas Ministru Padomē.
9. Izglītības ministrija var izveidot padomes, komisijas un
citas konsultatīvas un metodiskas institūcijas, lai izskatītu
ministrijas kompetencē esošos jautājumus.
Šo institūciju nolikumus apstiprina ministrs.
10. Izglītības ministrijas sastāvā var būt departamenti,
kuriem ir juridiskas personas statuss.
11. Izglītības ministrija ir juridiska persona. Tai ir
ģerboņzīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā
ģerboņa attēlu un ministrijas pilnu nosaukumu.