Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Ministru kabineta rīkojums Nr.267

Rīgā 2011.gada 28.jūnijā (prot. Nr.36 28.§)

Par Koncepciju par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksu (ienākumu legalizācija)

1. Atbalstīt Koncepcijas par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksu (ienākumu legalizācija) (turpmāk - koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma 2.variantu.

2. Noteikt Finanšu ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.

3. Finanšu ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju sagatavot un finanšu ministram līdz 2011.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Saeimā priekšlikumus likumprojekta "Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums" trešajam lasījumam, kas nepieciešami koncepcijā ietvertā risinājuma 2.varianta īstenošanai.

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Finanšu ministra vietā - kultūras ministre S.Ēlerte



 

(Ministru kabineta
2011.gada 28.jūnija
rīkojums Nr.267)

Koncepcijas par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksu (ienākumu legalizācija) kopsavilkums

1. Risināmā jautājuma būtība

Ar Ministru kabineta 2010.gada 26.augusta rīkojumu Nr.513 "Par Pasākumu plānu ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam" tika apstiprināts Pasākumu plāns ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam (turpmāk - plāns). Plāna 12.pasākums paredz izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā koncepciju par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksu, dodot iespēju personām, kuras izvairījušās no nodokļu samaksas, segt valstij radītos zaudējumus, kas saistīti ar nodokļu nemaksāšanu (Krimināllikuma 218.pants, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 159.pants), vienlaikus risinot jautājumu par šo personu atbrīvošanu no atbildības, kā arī legalizēt nereģistrētā darbībā iegūtos līdzekļus, tādējādi atvieglojot pāreju uz legālo ekonomiku. Plānā tiek paredzēts, ka šis pasākums ieviešams līdz 2011.gada 1.jūlijam vienlaikus ar sākumdeklarēšanu (plāna 16.pasākums). Pasākuma ieviešana dotu iespēju ne tikai fiksēt personas mantisko stāvokli (saistībā ar sākumdeklarēšanu), bet arī uzrādīt nedeklarētos ienākumus un legalizēt nereģistrētā darbībā iegūtos līdzekļus.

 Koncepcijas mērķis - izvēlēties pamatprincipus, atbilstoši kuriem fiziskām personām tiek dota iespēja deklarēt iepriekš nedeklarētus ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus, par kuriem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nav aprēķināts un valsts budžetā nav samaksāts atbilstošs iedzīvotāju ienākuma nodoklis, nosakot pienākumu samaksāt minēto nodokli.

 Koncepcija piedāvā problēmas izklāstu, kā arī problēmas risinājuma variantus.

Ienākumu legalizācijas mērķi:

1) atgriezt valstī naudu, ko tās iedzīvotāji glabā zemu nodokļu un beznodokļu valstīs vai ar ko veic darījumus citās valstīs;

2) atgriezt reģistrētā uzņēmējdarbībā naudu, kas šobrīd tiek izmantota nereģistrētu darījumu veikšanai, t.i., darījumi ēnu ekonomikas sektorā;

3) palielināt nodokļu ieņēmumus valsts budžetā;

4) dot iespēju nodokļu maksātājiem nokārtot saistības ar valsti, konkrētos gadījumos nesaucot nodokļu maksātāju pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Ir vairākas pazīmes, kas liecina par nepieciešamību īstenot šo pasākumu: lieli skaidras naudas uzkrājumi un pieaugošs skaidras naudas apgrozījums, lieli naudas līdzekļu uzkrājumi ārvalstu banku kontos, ar kurām nav noslēgti vai nav spēkā līgumi par automātisku informācijas apmaiņu, fizisko personu darījumi ar nekustamo īpašumu ārvalstīs, kā arī ēnu ekonomikas augstais īpatsvars.

Ienākumu legalizācija, iespējams, varētu vairāk interesēt tos nodokļu maksātājus, kuriem Valsts ieņēmumu dienests nosūtījis paziņojumus ar atgādinājumu reģistrēties kā nodokļu maksātājam, pieprasījis iesniegt vai precizēt gada ienākumu deklarāciju, nekā līdz šim brīdim neatklātiem nodokļu nemaksātājiem.

Ienākumu legalizācijas priekšrocība ir arī tā, ka papildu ieņēmumi no nodokļu samaksas iegūstami vienā reizē, kas citkārt nebūtu iespējams vai būtu iespējams tikai pēc salīdzinoši dārgas uzraudzības un kontroles pasākumu veikšanas. Turklāt šie papildu ieņēmumi tiek iegūti konkrētajā (plānotajā) laikposmā.

Viena no problēmām, kas saistīta ar ienākumu legalizācijas programmas īstenošanu, ir tā, ka tiek attaisnota nodokļu nemaksāšana un nodokļu deklarāciju neaizpildīšana un neiesniegšana. Nodokļu maksātāji varētu gaidīt nākamo ienākumu legalizācijas pasākumu un turpināt izvairīties no nodokļu maksāšanas. Lai novērstu minēto risku, tiek izvērtēta iespēja palielināt likuma "Par nodokļiem un nodevām" 29.pantā minēto nokavējuma naudas likmi, kā arī tiek izvērtēti administratīvie sodi un kriminālsodi, kas noteikti par izvairīšanos no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu samaksas vai par ienākumu, peļņas vai citu ar nodokli apliekamo objektu slēpšanu vai samazināšanu.

Liela nozīme ienākumu legalizācijas īstenošanā ir informēšanai. Vēl pirms pasākuma īstenošanas sabiedrība jāinformē par šā pasākuma ieviešanas mērķiem, ieguvumiem, kā arī par sekām, kādas radīsies fiziskām personām, ja tās nebūs izmantojušas piedāvāto iespēju.

2. Piedāvātie risinājuma varianti

Lai novērstu koncepcijā minēto problēmu, tiek piedāvāti divi risinājuma varianti.

1.risinājuma variants

Koncepcijas 1.risinājuma variants paredz šādus ienākumu legalizācijas nosacījumus:

· fiziskā persona no 2012.gada 1.janvāra līdz 1.aprīlim deklarē Valsts ieņēmumu dienestā iepriekš gūtos nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus par laikposmu līdz 2007.gada 31.decembrim, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju un deklarācijā norādot konkrētus ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumu veidus;

· fiziskā persona, pret kuru notiek kriminālprocess par izdarīto noziedzīgo nodarījumu, kā arī persona, pret kuru notiek administratīvais process par nodokļu tiesību pārkāpumiem, ir tiesīga deklarēt administratīvajā procesā vai kriminālprocesā noteikto ienākumu apjomu kā iepriekš gūtos nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus, tomēr iepriekš nedeklarēto ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamo ienākumu deklarēšana šo personu neatbrīvo no atbildības par izdarīto nodarījumu;

· fiziskajai personai, kurai bija piešķirts vai šobrīd ir piešķirts valsts amatpersonas statuss, nav tiesību deklarēt iepriekš nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus;

· par fiziskās personas norādītajiem iepriekš nedeklarētajiem ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamajiem ienākumiem maksājamā nodokļa summa tiek aprēķināta, pamatojoties uz attiecīgam ienākumu veidam piemērojamo iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi, kā arī tiek aprēķināta nokavējuma nauda saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 29.panta nosacījumiem;

· fizisko personu ir tiesības saukt pie administratīvās atbildības vai kriminālatbildības par izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;

· fiziskā persona likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktajā kārtībā samaksā valsts budžetā par fiziskās personas norādītajiem iepriekš nedeklarētajiem ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamajiem ienākumiem aprēķināto nodokļa summu;

· pēc 2012.gada 1.aprīļa visiem fiziskās personas ienākumiem, kas iegūti līdz 2007.gada 31.decembrim un netika deklarēti ienākumu legalizācijas ietvaros, tiek piemērota vispārējā iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanas kārtība, kā arī tiek aprēķināta nokavējuma nauda un soda nauda saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām";

· minētie nosacījumi nav attiecināmi uz tādiem nelegāliem ienākumiem, par kuriem nav pienākuma maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli un kas iegūti noziedzīgu nodarījumu rezultātā, piemēram, ieroču un narkotisko vielu tirdzniecība, cilvēktirdzniecība, nodokļu izkrāpšana.

Ņemot vērā to, ka pēc būtības netiek mainīta esošā sistēma (iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme), personas varētu nebūt ieinteresētas ienākumu legalizācijā, līdz ar to nav paredzama papildu ietekme uz valsts budžetu nodokļa ieņēmumu palielinājuma veidā.

2.risinājuma variants

Koncepcijas 2.risinājuma variants paredz šādus ienākumu legalizācijas nosacījumus:

· fiziskā persona no 2012.gada 1.janvāra līdz 1.aprīlim deklarē Valsts ieņēmumu dienestā iepriekš gūtos nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus par laikposmu līdz 2007.gada 31.decembrim, deklarējot kopējo ienākumu summu likumprojektā "Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums" noteiktajā mantiskā stāvokļa deklarācijā (nesadalot ienākumus pa konkrētiem ienākumu veidiem un ienākumu gūšanas periodiem);

· fiziskā persona, pret kuru notiek kriminālprocess par izdarīto noziedzīgo nodarījumu, kā arī persona, pret kuru notiek administratīvais process par nodokļu tiesību pārkāpumiem, ir tiesīga deklarēt administratīvajā procesā vai kriminālprocesā noteikto ienākumu apjomu kā iepriekš gūtos nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus, tomēr iepriekš nedeklarēto ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamo ienākumu deklarēšana šo personu neatbrīvo no atbildības par izdarīto nodarījumu;

· fiziskajai personai, kurai bija piešķirts vai šobrīd ir piešķirts valsts amatpersonas statuss, nav tiesību deklarēt iepriekš nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus;

· fiziskās personas norādītajiem iepriekš nedeklarētajiem ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamajiem ienākumiem tiek piemērota iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme 15 % apmērā, nokavējuma nauda netiek aprēķināta;

· fiziskā persona mēneša laikā pēc likumprojektā "Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums" noteiktās mantiskā stāvokļa deklarācijas iesniegšanas samaksā valsts budžetā par fiziskās personas norādītajiem iepriekš nedeklarētajiem ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamajiem ienākumiem aprēķināto iedzīvotāju ienākuma nodokļa summu;

· ja fiziskā persona deklarē iepriekš gūtos nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus, kā arī noteiktajā termiņā samaksā aprēķināto iedzīvotāju ienākuma nodokļa summu, uzskatāms, ka fiziskā persona attiecībā uz deklarēto ienākumu summu ir izpildījusi nodokļu jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktos pienākumus par ienākumu deklarēšanu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksu;

· pēc 2012.gada 1.aprīļa visiem fiziskās personas ienākumiem, kas tika iegūti līdz 2007.gada 31.decembrim un netika deklarēti ienākumu legalizācijas ietvaros, tiek piemērota vispārējā iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanas kārtība, kā arī tiek aprēķināta nokavējuma nauda un soda nauda saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām";

· minētie nosacījumi nav attiecināmi uz tādiem nelegāliem ienākumiem, par kuriem nav pienākuma maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli un kas iegūti noziedzīgu nodarījumu rezultātā, piemēram, ieroču un narkotisko vielu tirdzniecība, cilvēktirdzniecība, nodokļu izkrāpšana.

Ņemot vērā ārvalstu pieredzi līdzīgu pasākumu ieviešanā, paredzama pozitīva ietekme uz valsts budžetu, t.i., paredzami nodokļu papildu ieņēmumi.

Koncepcijā tiek piedāvāts atbalstīt risinājuma 2.variantu, ienākumu legalizāciju ieviešot vienlaikus ar fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanu.

Finanšu ministra vietā - kultūras ministre S.Ēlerte

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Koncepciju par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju .. Statuss:
Zaudējis spēku
zaudējis spēku
Izdevējs: Ministru kabinets Veids: rīkojums Numurs: 267Pieņemts: 28.06.2011.Stājas spēkā: 28.06.2011.Zaudē spēku: 01.01.2021.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 100, 30.06.2011.
Saistītie dokumenti
  • Zaudējis spēku ar
  • Citi saistītie dokumenti
232362
28.06.2011
85
0
  • Twitter
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"